Når NAV tar liv…

Tekst og bilde er gjengitt her med tillatelse fra Mona Misund som postet dette på FB 24.3.2016.

Mannen

-Denne flotte mannen rakk bare såvidt å bli 40 år! I 16 år har han slitt mot NAV!

Etter yrkesskade og brudd i rygg og hofte fikk han ikke forsikring fordi NAV ikke innvilget ufør! På fredag etter nok ett avslag fra NAV, valgte han å ta sitt eget liv!

Enkelte dager da smertene var på det værste måtte han ha ambulanse for å komme seg til legetime. Så å kjempe mot NAV ble for mye!

Jeg lever i troa på att han har kommet til ett bedre sted ! Trist og vondt for hans nærmeste, men i dette tilfelle kan en se att selvmord ikke er egoistisk men en befrielse fra en vond verden. Hvil i fred Bjørnar

Innlegget er delt over 3400 ganger, og under posten hennes står følgende kommentarer:

Eivind Steinstoe skriver: -Norsk helsevesen har begrenset kompetanse vedrørende rygg lidelser. Har selv erfart brudd i ryggen og utglidning av ryggvirvel med prolaps. Fikk det godkjent som yrkesskade i trygdekontoret, men NAV valgte å fjerne yrkesskadevedtaket. Eg er avstivet i ryggen og ufør, men NAV har eg gitt opp. De vil ikke ha møte for å kartlegge hva eg trenger hjelp eller se på saksbehandler sine feil i saken. Eg føler Robert sin håpløshet. De som sitter sentralt i NAV trenger å åpne døren til oss som har lidd urett og mulig urett etter at trygdekontoret ble lagt ned og NAV ble det moderne arbeidskontoret.

Cathrine Auroa Woldstad skriver: -Når NAV systemet tar livet av folk de egentlig skal hjelpe, så er vi skikkelig ute å kjøre i vårt «kjære Norge». Bjørnar er dessverre garantert ikke den eneste som har valgt denne tragiske utgangen pga. håpløshet og fortvilelse. Nå må ansvarlige myndigheter se til helvete å rydde opp.

Reidun Fjæren skriver: Hvor mange liv har NAV på samvittighten? Dette er så tragisk at det finnes ikke ord, men han går nok inn i rekken av mange. Forferdelig er bare forbokstaven, en mann som skulle ha mange gode fremtidsutsikter. Nå må NAV stilles til ansvar. Hvil i fred unge mann.

NAV bør gjennomgå en omfattende omorganisering og ansatte bør læres opp i både folkeskikk og nestekjærlighet. Det er helt ubegripelig at mennesker som trenger hjelp ikke får det av NAV – for er ikke NAV til for brukerne? Folk som trenger hjelp? Det er like ubegripelig at NAV-ansatte uten helsefaglig bakgrunn i det hele tatt har mulighet til å overkjøre helsemyndigheter, leger og andre profesjonelle innen helsetjenesten.

Jeg har sett så alt for mange tilfeller der syke mennesker med dokumentasjon på at en er syk, mange alvorlig syke eller ufør, og mange hvis liv er ødelagt – i tillegg til å takle sykdommen må kjempe mot NAV. Dette er en stor skam for «velferdsstaten» Norge.

I tilfeller der det er dokumentert fra kyndig personell at en er syk eller ufør – bør NAV ansatte etter min mening ikke FÅ LOV til å sier nei til å hjelpe! Systemet må forenkles. Om en har lege-erklæring, er syk, ufør og/eller er under behandling, så bør dette det automatisk kvalifisere til JA til bistand og hjelp fra NAV. Punktum!

Jeg forelår å gå noen steg tilbake og splitte opp NAV slik det var før, og deretter ansetter mennesker med spesialkompetanse og ikke minst menneskelige egenskaper og evne til å være medmenneske, innenfor hvert fagfelt, dette i tillegg til automatisering av hjelp og bistand knyttet opp mot helsevesenet.

For fakta er desverre slik at NAV tar ikke bare menneskeverdet og håpet ditt fra deg – NAV tar også liv, og dette kan vi ikke lenger akseptere!

Hvil i fred Bjørnar.

Les også NAV knekker mennesker,  Nils-Odd (51) har amputert beina – må hvert år sende legeerklæring til NAVKen Morten (22) lever i smertehelvete – nektes uførepensjonSkremmende overprøving av NAVMin absurde kamp mot NAV og NAV driver dokumentsforfalskning, Når barnevernet selger barn, bare for å nevne noen saker.

Del gjerne.

Vil du følge denne bloggen, trykk på FOLLOW til høyre. Vil du lese gode bøker, lære om vin eller dra til Kroatia – klikk her.

Trude Helén Hole, New Spirit Communication

Skjermbilde 2017-06-04 kl. 11.28.30

Reklamer