TRUDE HELEN HOLE

Media bør begrense eksponering av «usunne» blogg-virksomheter – og annonsørene bør ganske enkelt slutte å sponse dem!

Førstkommende søndag er det igjen Vixen Blog Awards, en tåpelig prisutdeling der kjendisbloggere strides om å vinne gjeve priser i en «konkurranse» som syntes å være preget av trynefaktor, tilfeldigheter og selvmotsigelser. Juryformann i Vixen Influencer Awards, Hans-Petter Nygård-Hansen, kaster ut finalister den ene dagen og bruker harde ord om «lovbrudd», for så å ta dem ydmykt inn igjen den neste.

En slik prisutdeling og jury kan neppe tas seriøst, men det blir den – av de involverte selvsagt.  

Pilotdust
Over: Sophie Elise og nok en ny blogger uten egen identitet, nemlig Pilotfrue som heller ikke begrenser seg når det gjelder inngrep eller å fortelle hvordan hun tar selfies. At dette får plass i media og sponses av annosører er direkte ubegripelig!

Bloggkrangel – jeg er et bedre forbilde enn deg! I disse dager krangler bloggere med hverandre om hvem av dem som fremmer hva av sunne og usunne verdier. Da jeg selv begynte å blogge i 2010, stilte jeg spørsmål ved dette. Den gang var det hele veldig uskyldig og konsekvensene små.

Men dette har endret seg drastisk. I 2012 begynte jeg for alvor å kritisere bloggere som fremmet usunne og ødeleggende verdier, samt media som ga dem stadig større spalteplass og annonsører som ga dem stadig mer penger. I kjølvannet av dette ligger ødelagte liv.

I 2013 holdt jeg talen I have a Dream under Protestfestivalen i Kristiansand. Medtalere var blant annet Per Fugelli, Gunnar Stålsett, Hallgrim Berg, Stephen Muteba Kaumba og Esben Esther Pirelli Benestad. Talen min var:

Likestilling i revers – kvinner anno 2013 vil bli sett, ikke hørt. 

LES TALEN HER

Vi lever i et forkvaklet skjønnhetshysteri der vakre monstre dyrkes. Jeg syntes det er tragisk at media og annonsører velger å dyrke frem dårlige «idealer» som har barbiedukker som skjønnhetsideal – som opererer seg til offentlig forlystelse og med det genererer klikk og penger.

Media normaliserer med dette det unormale innen helse og skjønnhet ved å stadig fremme denne type galskap på forsidene. Samfunnets mentale helse begynner å rakne!

For media og annonsører handler dette om verdivalg – penger eller moral – der moral er den store taperen. Det er direkte tragisk!

Media og annonsører bør nå ta ansvar. Bloggere bør selvsagt få blogge fritt om det de vil og gjøre som de vil med egen kropp, men annonsører og redaksjoner har et samfunnsansvar og bør være voksen nok til å ta det.

Det hele er nemlig nedbrytende og strider mot all sunn fornuft. Unge mennesker som lever av sitt ytre og til stadighet foretar inngrep til offentlig forlystelse som om de er dyr på sirkus – blir til sist ødelagt, og i mellomtiden fråtses det i pengeklikk – mens flere unge følger etter galskapen. Dette er en særdeles trist utvikling.

At annonsører vil kobles opp mot disse dårlige forbildene er både forunderlig, skammelig og uansvarlig.

Jeg har skrevet en dokumentar om selvmord. Vi kan ikke underslå det faktum at et usunt fokus på kropp og utseende er nedbrytende for unge mennesker i dag. I følge NHI er selvmord i dag den største trusselen mot barn og unges helse, og hele 1/3 del av alle barn og unge forteller at de har hatt selvmordstanker.

Økt medisinering og selvskading blant unge har i dag blitt vanlig – i en nylig rapport opplyser 1 av 10 ungdommer at de har skadet seg selv med vilje, og mer enn halvparten av disse opplyste at de hadde ønske om å dø da de skadet seg.

I dokumentaren Når våren ikke kommer, går jeg inn på 13 områder under kapittelet om psykiske problemer blant barn og unge som vi bør se nærmere på, for å forstå hvorfor så mange barn og unge sliter. I dette innlegget vil jeg ta med de to første, noe forkortet:

  1. Ytre press og kroppsfokus – media bør nå ta ansvar.
  2. Bloggere og annonsører bør også være sitt ansvar bevisst.

     

    Bilde 1

1. Ytre press og kroppsfokus – media bør nå ta ansvar. Norsk presse og spesielt kvinnemagasiner er en sterk pådriver for et økende negativt selvbilde hos barn og ungdom. En direkte sammenligning mellom ungdomsundersøkelsen i Stavanger 2013 med den tidligere undersøkelsen i 2010, viser at det er markant flere jenter som rapporterer om et negativt selvbilde og et negativt kroppsbilde i 2013.

I følge Folkehelseinstituttet hentet 7 prosent av alle 17 år gamle jenter i Norge ut en resept på et legemiddel mot psykiske lidelser i 2014. I følge rapporten ”Ung i Oslo 2015” sliter 28 prosent av jentene i Oslo psykisk og har tegn til depressive symptomer.

Dette er et stort helseproblem, og det er ingen grunn til å tro at disse tallene ikke fortsatt øker.

Uten navn

Når det gjelder ytre press bør spesielt medier rettet mot kvinner gå litt i seg selv. Våre døtre vokser opp i en verden der jenter oppfordres av enkelte kvinner i media til å ha ufrivillig sex for å tekkes mannen. De vokser opp i en verden der norske kvinnelige redaktører kler av kjendiser og viser nakne kvinner på forsiden for å selge flere magasiner. De vokser opp i en verden der de samme kvinnelige redaktørene skriver om vårens neglelakk i stedet for urett mot kvinner og barn.

Våre jenter vokser opp i en verden der jenter og unge kvinner tar pornografiske ”selfies” i desperat jakt etter liker- klikk, og med det reduserer seg (og andre kvinner) til objekter og det lavstatuskjønn vi en gang var.

Våre døtre vokser opp i en verden der jenter og unge kvinner fyller ansiktet med Botox og Restylane, og opererer underlivet (designervaginaer) fordi det ikke er ”pent nok” – godt støttet av kyniske kirurger som forteller oss at kvinnens underliv fra naturens side ikke er bra nok og bør korrigeres.

Våre unge jenter vokser opp i en verden der jenter fjerner ribbein og reduserer nesen for å se ut som Barbie dukker.

Våre døtre vokser altså opp i et samfunn der unge kvinner mishandler og ødelegger kroppene sine og gjør det normale unormalt, og det unormale normalt i sin jakt etter det umenneskelige perfekte – hvilket applauderes av media og belønnes av annonsører!

Dette er ikke en sunn lekeplass for våre døtre. Beviset på det er økende selvskading, depresjoner, medisinering og selvmord.

Over ni tusen jenter prøver å ta sine liv hvert år! Denne negative utviklingen må vi nå begynne ta på alvor. Mens det ytre stadig pyntes på, råtner innsiden på rot. Norsk media smører pupper og skjønnhetsopererte bloggere på alle landets forsider og skaper med det ”suksesshistorier” om det mange vil kalle menneskelige tragedier.

Dette er en trist utvikling. Media bør nå slutte å dytte nakenhet og neseopererte rosabloggere inn i nyhetsbildet, det har nemlig ingenting der å gjøre. Det hele handler om sunn fornuft, moral og verdivalg – og ikke minst handler dette om respekt for den oppvoksende generasjonen av unge kvinner.

Media kan om de vil – endre bildet ved å flytte seg fra sex- og kroppsfokus til et mer matnyttig nyhetsbilde. 

……….

2. Bloggere og annonsører bør også være sitt ansvar bevisst. Bloggere er i dag med sin påvirkningskraft og rekkevidde, den 4. Statsmakt (min påstand) – og dette er nødvendigvis ikke et godt utgangspunkt når det gjelder mental helse, for det finnes tydeligvis ingen grenser for hvor langt bloggere vil gå for å fikse på kropp og utseende, eller hva de velger å legge ut på sosiale medier.

På denne måten dyrkes det unormale, og vårt syn på det naturlige blir forkvaklet. Mange av disse bloggerne har dessverre titusenvis av unge følgere. I praksis fungerer disse bloggerne som en massiv og en svært påtrengende markedsføringskanal for et forvrengt og særdeles usunt kroppsbilde.

Bloggere er levende reklameplakater for en kynisk skjønnhetsindustri som tilbyr gratis inngrep mot markedsføring.

Lite kan tyde på at disse bloggerne forstår sitt ansvar, og det gjør heller ikke annonsørene. Her er et lite utvalg blogginnlegg som tydelig viser hvilke type kroppspress våre unge jenter eksponeres for hver eneste dag:

Uten navn nese

Rumpefjott

Uten navn 2

Skjermbilde 2018-02-02 kl. 17.35.53

Pilotdust

fikse på

høili

 

Her er noen kommentarer hentet fra siste innlegg om silikon;

 

silikon

I tillegg vet vi at bloggerne i stor grad retusjerer bildene sine – men vet våre unge døtre dette?

Bloggeren Fotballfrue, en av Norges største, har gjentatte ganger blitt tatt i å jukse med både bilder og fiktive kommentarer for å ”fremstå bedre” enn det virkeligheten tilsier. Følgende stod å lese i Dagbladet desember 2014;

Slik jukser «Fotballfrue» med bilder. Er du blant dem som holder igjen på julematen fordi du misunner Caroline Berg Eriksens (27) syltynne kropp, kan det være av interesse at bloggeren fikser på bildene av seg selv før hun legger dem ut. Dagbladet har de siste to dagene sett gjentatte eksempler på manipulerte bilder hvor pupper er gjort større, midjer, lår og armer er gjort mindre, hår er fyldigere og til og med ryggen hennes er gjort smalere. De manipulerte bildene er publisert på Caroline Berg Eriksens blogg, som i flere år har vært blant landets mest populære. Hun tjener gode penger på bloggdriften, og hadde ifølge skattelistene millioninntekt i 2013.

Til orientering; «Fotballfrue» som stadig blir tatt i juks blir hvert år nominert til Vixen Awards – er det fortjent?

– Jeg mener slike blogger er svært ødeleggende i forhold til spiseforstyrrelser, og dersom det stemmer at Eriksen manipulerer seg tynnere på bildene sine gjør det saken enda mer alvorlig. Mange ser opp til henne, og bloggen hennes går i stor grad ut på å gi råd om hvordan man skal spise og trene for å få den såkalte «idealkroppen», sier Marianne Hatle, lege, spesialist i psykiatri og leder av Spiseforstyrrelsesklinikken i Oslo.

Hatle sier en rekke vitenskapelige studier indikerer en sammenheng mellom det å være eksponert for urealistiske skjønnhetsidealer og depresjon, lavt selvbilde, dårlig kroppsfølelse og spiseforstyrrelser blant de som er disponert for det. Også de som ikke blir syke av det, føler seg dårligere etter å ha blitt eksponert for slike bilder.

– En blogg er gjerne full av velmenende råd og det er lett å tenke at bloggeren bare vil deg vel. Men blogger som dette er blitt en profittdrevet, økonomisk maskin og langt fra veldedighet. Varen Eriksen selger er i stor grad henne selv – og nå viser det seg kanskje at varen ikke er helt reell, sier Hatle. Les mer om Fotballsfrues juksing her.

Vi må nå innse at denne type blogg-virksomhet er skadelig for unges mentale helse.

Media og annonsører må nå ta et samfunnsansvar!! Psykiske plager og lidelser et stort helseproblem for barn og unge i dag. I følge en rapport fra NOVA har hele 25 prosent av jenter forsøkt å skade seg selv og rapporten «Ung i Oslo 2015» viser at nesten 1/3 av jentene i Oslo sliter psykisk og har tegn til depressive symptomer.

En rekke vitenskapelige studier indikerer en klar sammenheng mellom det å være eksponert for urealistiske skjønnhetsidealer og depresjon, lavt selvbilde, dårlig kroppsfølelse og spiseforstyrrelser blant dem som blir disponert for dette.

Dette må enkelte aktører i det offentlige rom nå ta innover seg – spesielt media og annonsører som i stor grad medvirker til at nevnte type bloggere kan utøve sitt negative virke i så stor skala som er tilfelle i dag.

Media bør begrense eksponering av denne type blogg-virksomhet – og annonsørene bør ganske enkelt slutte å sponse dem!
……….

Også Vixen Awards bør gå i seg selv, for prisutdelingen er ikke annet enn et unyttig fesjå og jeg gremmes!

Del gjerne.

Liknende artikler finner dere her under Ledelse, selvutvikling og helse.

Les også; Kjærlighet er å bry seg – si fra! og Ti trinn til ekte kjærlighet, og This is the person you should keep close to your heart

Mvh. Trude Helén Hole

MIN FORFATTERSIDE 

Vil du følge denne bloggen, meld deg på nyhetsbrevet eller trykk på FOLLOW oppe til høyre.

Mine bøker – Min TV kanal – Mitt firma – Blogg – Bilder – Vinkurs – Referanser – Linkedin – Twitter – Facebook – Instagram.

Skjermbilde 2018-02-01 kl. 17.45.56.png

 

Reklamer
%d bloggere like this: