Ja,jeg snakker om Nesbøs siste bok Tørst, der unge kvinner som har vært aktive på sjekkestedet Tinder blir drept i sine hjem i hovedstaden. Nå er det heller ikke lenge siden Nesbø utelot kreditering av opphavsmann i boken Mer Blod. Men bør ikke en forfatter med så lang fartstid kunne klare å komme opp med egne bok-idéer i stedet for å “låne” andres? Og bør han ikke kreditere de han låner tekster av, spesielt når det på forhånd er lovet? Og bør han ikke kunne komme med en innrømmelse når det er på sin plass? I det minste gidde å svare henvendelser rundt dette?
Å holde på på denne måten er ikke særlig heldig, mener nå jeg – og nettopp derfor går jeg ut med denne saken nå – jeg er skuffet. Tørst er bygget på min bokidé!
Eddie Eidsvåg, Trude Helén Hole og Jo Nesbø.
Foto; Gro Storteig. G-Photo.
Nu vel, det sikkert en del av dere som allerede nå rynker på nesen og tror jeg farer med fanterier, for det hender det jo at jeg gjør – men den gang ei – dette kan jeg altså helt enkelt dokumentere, men aller først kan jeg jo kort begynne med begynnelsen, ikke sant?
Jo Nesbø og jeg ble kjent med hverandre i 2010, da jeg skulle i gang med å produsere Norges første TV-serie om vin. Nesbø var ikke så interessert i vin, sa han, men han ville gjerne prate om bøker og inviterte meg til en kopp kaffe på Kaffebrenneriet. Etter dette møtet som ble meget langt og meget hyggelig, ble jeg invitert til vin – og deretter ballet det på seg og vi holdt sammen i over tre fine, men turbulente år, og etter det litt av og på.
Ja, jeg har ikke tall på alle gangene jeg gjorde det slutt fordi det i perioder ble vanskelig. Følelsene mine, de jeg ikke trodde jeg hadde – begynte å stikke seg frem i tide og utide. Nesbø klarte nemlig det ingen andre hadde klart før ham, han rotet frem følelser og jeg ble med det akutt irrasjonell til tider. Men Nesbø er altså litt mer tålmodig enn meg, så vi holdt ut ganske lenge og det mot alle odds.
Kort fortalt, det var et intenst forhold med en god del dramatikk som jeg skapte fordi jeg er en svært lidenskapelig, vill og temperamentsfull kvinne, og når jeg på toppen av dette begynte å kjenne følelser – så gikk det som det gikk. Jeg fyrte av hardt og brutalt – men Nesbø stod der alltid like stødig når støvet hadde lagt seg.
Et svært romantisk forhold er en god beskrivelse – eller ekte kjærlighet.
Forholdet er forøvrig skildret i boken min The Story som kom ut i 2013, og i samme bok kan en også lese om nevnte – nemlig min bok-idé og påbegynte prosjekt om Lotte-Marie og Matchmorderen, hvilket jeg også altså diskuterte med Nesbø ved flere anledninger.
Det har seg nemlig slik at i 2006 kom jeg ut med min debutroman,Sannheten om Lotte-Marie, Usensurert som solgte i over 6.000 eksemplarer i første opplag. I bok nummer to i serien som ble publisert i 2012, drar hun til Hollywood, og i bok nummer tre returnerer hun til Norge og begynner å date på Match.no. Plutselig en dag står Barry Hole på døren. Han etterforsker noen bestialske drap hvor morderen finner sine ofre på Match.no, og Lotte-Maries liv er muligens i fare. Og slik møter hun altså selveste Barry Hole. Dette syntes jeg, var en usedvanlig morsom litterær vri ettersom Nesbø og jeg den gang hang sammen, noe også Nesbø syntes var morsom. Han humret i hvert fall godt, som han vanligvis gjør det, på Nesbø vis.
Deretter gikk det som det gikk. Vi gikk hver til vårt, og nå – noen år senere, ser jeg altså at Nesbø kommer ut med Tørst som er bygget på mitt konsept. Forøvrig står en del av min research rundt nett-dating fra 2010 og kanskje før, samt ferdigskrevne scener og snodige og perverse “Match-meldinger” til og fra de mennene Lotte-Marie dater (til bruk i bok nummer tre) – i boken The Story som ble utgitt i 2013 med referanse til Lotte-Marie boken.
Derfor, om noen skulle være i tvil om at dette er min bok idé – er det bare å lese The Story som kom ut i 2013 eller ta en titt på bildet over. I tillegg har jeg selvsagt diskutert dette med venninner som også kan bekrefte historien uten problemer.
Nesbø har altså tatt mitt konsept om Matchmorderen og gjort den til sin i Tørst, men dette ville han altså ikke kommentere da jeg konfronterte ham med dette i vinter. Personlig har jeg liten sans for mennesker som kynisk bruker andre til egen vinning og tar for seg andres ideer og prosjekter, og deretter stikker hodet i sanden og nekter å kommentere det. Slike mennesker har jeg dessverre erfart – finnes over alt, og jeg begynner å bli rimelig lei av det. På den annen side kan jeg jo velge å se positivt på det.
Ulempen er at jeg nå kanskje ikke kan ferdigstille mitt eget manus, for det blir selvsagt for dumt nå som Nesbø allerede har brukt konseptet mitt. Eller hur?
Vel, jeg er fortsatt svært glad i Nesbø, men han børrydde litt i skapene sine. For det er heller ikke lenge siden han ble beskyldt for å ikke kreditere opphavsmann i boken «Mer blod». I denne hentet Nesbø flere beskrivelser av det læstadianske miljøet fra en hovedfagsoppgave. Mannen bak oppgaven fikk aldri krediteringen han var blitt lovet. Som journalist bør Nesbø vite bedre. Nesbø er også kjent for å lyve i intervjuer, les mer om det her.
Når dette er sagt, jeg ønsker selvsagt Nesbø lykke til med både gamle og nye utgivelser og håper selvsagt at han vil tjene nye millioner på min bok idé – og som nevnt har han fått flere muligheter til å ta en prat om dette, og hadde han gjort det, ville vi sannsynligvis ha ordnet opp oss i mellom og dette innlegget med det hadde ikke blitt skrevet. Men han forble taus og stakk hodet i sanden, og det lønner seg aldri i saker som dette.
Om han nå blir spurt av andre, vil han sannsynligvis benekte eller si han ikke husker. Jeg forventer faktisk ikke at han vil bekrefte dette nå, til det kreves nemlig en stødig rygg og et hevet hode, og kanskje et smil. Selv kunne jeg selvsagt forholdt meg taus og hevet meg over det hele, men dette er mitt bok-konsept – Nesbø vet det, men ville altså ikke imøtekomme mitt ønske om en forklaring. At jeg går ut og sier fra om dette nå, er derfor rimelig betimelig. Når det er sagt – jeg er fortsatt glad i Nesbø! Jeg er bare veldig, veldig skuffet!
Min bok Lotte-Marie og Matchmorderen kommer ut i november 2017 og kan bestilles her.
Ja, jeg snakker om Nesbøs siste bok Tørst, der unge kvinner som har vært aktive på sjekkestedet Tinder blir drept i sine hjem i hovedstaden. Nå er det heller ikke lenge siden Nesbø utelot kreditering av opphavsmann i boken Mer Blod. Men bør ikke en forfatter med så lang fartstid kunne klare å komme opp med egne bok-idéer i stedet for å “låne” andres? Og bør han ikke kreditere de han låner tekster av, spesielt når det på forhånd er lovet? Og bør han ikke kunne komme med en innrømmelse når det er på sin plass? I det minste gidde å svare henvendelser rundt dette?
Å holde på på denne måten er ikke særlig heldig, mener nå jeg – og nettopp derfor går jeg ut med denne saken nå – jeg er skuffet. Tørst er bygget på min bokidé!
Foto; Gro Storteig. G-Photo.
Nu vel, det sikkert en del av dere som allerede nå rynker på nesen og tror jeg farer med fanterier, for det hender det jo at jeg gjør – men den gang ei – dette kan jeg altså helt enkelt dokumentere, men aller først kan jeg jo kort begynne med begynnelsen, ikke sant?
Jo Nesbø og jeg ble kjent med hverandre i 2010, da jeg skulle i gang med å produsere Norges første TV-serie om vin. Nesbø var ikke så interessert i vin, sa han, men han ville gjerne prate om bøker og inviterte meg til en kopp kaffe på Kaffebrenneriet. Etter dette møtet som ble meget langt og meget hyggelig, ble jeg invitert til vin – og deretter ballet det på seg og vi holdt sammen i over tre fine, men turbulente år, og etter det litt av og på.
Ja, jeg har ikke tall på alle gangene jeg gjorde det slutt fordi det i perioder ble vanskelig. Følelsene mine, de jeg ikke trodde jeg hadde – begynte å stikke seg frem i tide og utide. Nesbø klarte nemlig det ingen andre hadde klart før ham, han rotet frem følelser og jeg ble med det akutt irrasjonell til tider. Men Nesbø er altså litt mer tålmodig enn meg, så vi holdt ut ganske lenge og det mot alle odds.
Kort fortalt, det var et intenst forhold med en god del dramatikk som jeg skapte fordi jeg er en svært lidenskapelig, vill og temperamentsfull kvinne, og når jeg på toppen av dette begynte å kjenne følelser – så gikk det som det gikk. Jeg fyrte av hardt og brutalt – men Nesbø stod der alltid like stødig når støvet hadde lagt seg.
Et svært romantisk forhold er en god beskrivelse – eller ekte kjærlighet.
Forholdet er forøvrig skildret i boken min The Story som kom ut i 2013, og i samme bok kan en også lese om nevnte – nemlig min bok-idé og påbegynte prosjekt om Lotte-Marie og Matchmorderen, hvilket jeg også altså diskuterte med Nesbø ved flere anledninger.
Det har seg nemlig slik at i 2006 kom jeg ut med min debutroman, Sannheten om Lotte-Marie, Usensurert som solgte i over 6.000 eksemplarer i første opplag. I bok nummer to i serien som ble publisert i 2012, drar hun til Hollywood, og i bok nummer tre returnerer hun til Norge og begynner å date på Match.no. Plutselig en dag står Barry Hole på døren. Han etterforsker noen bestialske drap hvor morderen finner sine ofre på Match.no, og Lotte-Maries liv er muligens i fare. Og slik møter hun altså selveste Barry Hole. Dette syntes jeg, var en usedvanlig morsom litterær vri ettersom Nesbø og jeg den gang hang sammen, noe også Nesbø syntes var morsom. Han humret i hvert fall godt, som han vanligvis gjør det, på Nesbø vis.
Deretter gikk det som det gikk. Vi gikk hver til vårt, og nå – noen år senere, ser jeg altså at Nesbø kommer ut med Tørst som er bygget på mitt konsept. Forøvrig står en del av min research rundt nett-dating fra 2010 og kanskje før, samt ferdigskrevne scener og snodige og perverse “Match-meldinger” til og fra de mennene Lotte-Marie dater (til bruk i bok nummer tre) – i boken The Story som ble utgitt i 2013 med referanse til Lotte-Marie boken.
Derfor, om noen skulle være i tvil om at dette er min bok idé – er det bare å lese The Story som kom ut i 2013 eller ta en titt på bildet over. I tillegg har jeg selvsagt diskutert dette med venninner som også kan bekrefte historien uten problemer.
Nesbø har altså tatt mitt konsept om Matchmorderen og gjort den til sin i Tørst, men dette ville han altså ikke kommentere da jeg konfronterte ham med dette i vinter. Personlig har jeg liten sans for mennesker som kynisk bruker andre til egen vinning og tar for seg andres ideer og prosjekter, og deretter stikker hodet i sanden og nekter å kommentere det. Slike mennesker har jeg dessverre erfart – finnes over alt, og jeg begynner å bli rimelig lei av det. På den annen side kan jeg jo velge å se positivt på det.
Ulempen er at jeg nå kanskje ikke kan ferdigstille mitt eget manus, for det blir selvsagt for dumt nå som Nesbø allerede har brukt konseptet mitt. Eller hur?
Vel, jeg er fortsatt svært glad i Nesbø, men han bør rydde litt i skapene sine. For det er heller ikke lenge siden han ble beskyldt for å ikke kreditere opphavsmann i boken «Mer blod». I denne hentet Nesbø flere beskrivelser av det læstadianske miljøet fra en hovedfagsoppgave. Mannen bak oppgaven fikk aldri krediteringen han var blitt lovet. Som journalist bør Nesbø vite bedre. Nesbø er også kjent for å lyve i intervjuer, les mer om det her.
Når dette er sagt, jeg ønsker selvsagt Nesbø lykke til med både gamle og nye utgivelser og håper selvsagt at han vil tjene nye millioner på min bok idé – og som nevnt har han fått flere muligheter til å ta en prat om dette, og hadde han gjort det, ville vi sannsynligvis ha ordnet opp oss i mellom og dette innlegget med det hadde ikke blitt skrevet. Men han forble taus og stakk hodet i sanden, og det lønner seg aldri i saker som dette.
Om han nå blir spurt av andre, vil han sannsynligvis benekte eller si han ikke husker. Jeg forventer faktisk ikke at han vil bekrefte dette nå, til det kreves nemlig en stødig rygg og et hevet hode, og kanskje et smil. Selv kunne jeg selvsagt forholdt meg taus og hevet meg over det hele, men dette er mitt bok-konsept – Nesbø vet det, men ville altså ikke imøtekomme mitt ønske om en forklaring. At jeg går ut og sier fra om dette nå, er derfor rimelig betimelig. Når det er sagt – jeg er fortsatt glad i Nesbø! Jeg er bare veldig, veldig skuffet!
Min bok Lotte-Marie og Matchmorderen kommer ut i november 2017 og kan bestilles her.
Les mer om boken her.
Mvh. Trude Helén Hole, New Spirit Communication
Her er innlegget: Hva Dagbladet ville vite om Nesbø og meg.
Les også NRK; Kan vi skrive at du er Nesbøs eks kjæreste?
Her er artikkel i SIDE3 og her er Nesbø + Hole = sant, som er mitt avslutningsinnlegg i saken.
Vil du følge denne bloggen, trykk FOLLOW til høyre 🙂
Her finner du mine bøker og mine online vinkurs.
Share this: