TRUDE HELEN HOLE

Kjenner du din egen verdi? Er du din egen merkevare? Våger du å satse?

I dag tenkte jeg å skrive litt om personlig merkevarebygging og karriereutvikling – fordi det er sommer og tid for litt mentalt og fysisk rengjøring eller bevisstgjøring. Jeg kaster da frem følgende vanskelige spørsmål:

– Kjenner du din egen verdi? Er du din egen merkevare? Kan du markedsføre deg selv?

fullsizeoutput_20fa
Med min gode venn Bernt Blankholm gründer, visjonær og forretningsmann som virkelig kan sine saker! Her er vi på Kongens Marina en vakker sommerkveld. Jepp, love to live it!

Det første du må gjøre er å definere hvem du er – og hva du gjør. Jeg er jo en potet med eget mediebyrå som jobber både foran og bak kamera, skriver bøker og artikler, lager tv produksjoner og reklame, samt hjelper bedrifter med mediehåndtering, pr-strategi og kommunikasjon – men dette trenger nødvendigvis ikke komplisere noe – det handler bare om å gjøre ting riktig og med riktig hatt på hodet.

Det som gjør det vanskelig å bygge sin egen identitet og merkevare, og markedsføre den – er den begredelige nisselue-mentaliteten her i landet. Du skal ikke stikke deg ut! Du skal ikke tro du er bedre enn alle andre!

Men du er jo det! Det vet jo både du og jeg. Så bare kjør på og bygg merke; vis hvem du er, hva du kan og hva du tror på. Det er måten det gjøres på som er avgjørende for om det blir tatt vel i mot, eller ikke. En viss ydmykhet er alltid sunt…

Ydmykhet er forøvrig et flott ord! Y på to steder, y som er så sjeldent… Jeg skal slå opp det ordet når jeg er ferdig med dette innlegget og finne ut hva det ordet egentlig betyr.  Ydmykhet… høres fint ut. Vel, hvor er vi? Jo, her er vi;

  • Definer hvem du er og hva du gjør – skriv det gjerne ned for deg selv.
  • Deretter går du ut der og viser det i væremåte og handling!

Livet er for kort til å IKKE være din egen merkevare. Spesielt om du ikke lever A4 og mottar lønn fra andre hver måned, men driver for deg selv slik som meg. Husk også at merkevarebygging ikke bare handler om karriere – det handler om deg som menneske og hvem du ønsker å være!

Be that person!

Og når du er den personen må du tåle at folk kanskje syntes du er litt selvopptatt, det er nemlig helt naturlig.

Du er jo jobben din!

Jeg har nå valgt å bli litt mindre i omfang og mer tydelig på hvem og hva jeg er, og har derfor snevret inn mine gjøremål. Dette er fordi livet er så kort at jeg ikke vil bruke tiden min på ting, gjøremål (eller folk) jeg egentlig ikke liker.

Jeg har derfor prioritert lidenskapene mine som er bøker, bøker og bøker, og et par ting til som jeg liker og er med på å bygge opp min forfatterprofil – så i dag er min profil følgende og i prioritert rekkefølge: 1 Forfatter. 2 Blogger. 3 Foredragsholder og kursholder. 4 Modell, og til sist har jeg fortsatt mediebyrået New Spirit Communication.

Herman og jeg på Tom Cruise
Kjendiseri hører ikke med i min profil, men hører med til det å skrive bøker – så noe mediaeksponering blir det jo – men i så fall grunnet hva jeg gjør og det definerer ikke hvem jeg er.
Tysklandgjengen
Prinsessen på erten? Her er jeg TV-produsent, regissør, prinsesse og programleder i Tyskland. Dette er moro, men ingen lidenskap.
Trude fotograf
Jeg trives svært godt bak kamera – men har prioritert ned dette virke for det er heller ingen lidenskap.
Asker Glamour
Her jobber jeg foran kamera, og det vil jeg fortsette med, selv om det kan være fuckings boring! Se? Står jo bare helt i ro og glor som en idiot i minus 8 grader! Men Herre Gud for en six pack! Lurer på hvem sin det er ?

Det enkleste er altså å ha én ting du er god i – og bygge opp merkevaren din rundt det. For meg er det altså bøker. 🙂 Vis deg frem. Fortell om saker du har løst og folk/bedrifter du har hjulpet. Fortell hva du gjør og hva du har oppnådd. La gode tilbakemeldinger du har fått få komme frem i lyset og vær stolt av dem – du har nemlig fått dem av en innlysende grunn – du har vært dyktig. 🙂

  • Du være selektiv og si de riktige tingene til de riktige menneskene.
  • Du må alltid ha som utgangspunkt at folk ikke vet hva du kan – om du ikke forteller dem om det.
  • Husk at den du snakker til kan være din neste oppdragsgiver.

Speak out – fortell verden om deg selv – og lytt! Du må nemlig også evne å lytte for å finne behov du kan fylle, behov du kan skape og jobber du kan gjøre som ytterligere bygger og forsterker merkevaren din. Jeg finner eksempelvis hele tiden oppgaver og tjenester jeg kan gjøre eller løse for folk og bedrifter som de ikke har tenkt på selv – fordi jeg lytter!

Kjenn din egen verdi. Du må ha tro på deg selv og du skal levere kvalitet fordi du er kvalitet. Derfor skal du også ta deg godt betalt for jobben du gjør, og det med hjertet på rett sted – du har fortjent det!

  • Gjør det du har tro på, og tro på det du gjør.
  • Vær og gjør fullt og helt, ikke stykkevis og delt.
  • Jobben du gjør og leverer skal være kvalitet! ALLTID!

Gjør du dette vil sjefen din “oppdage deg” og gi deg nye utfordringer, kunder kommer tilbake for nye oppdrag og snakker om deg til andre fordi de er fornøyd! Og slik begynner merkevaren din å bli kjent og det nesten av seg selv. Skjønner? Men du må så kornet selv – og deretter jobbe knallhardt før du kan høste. Min enkle grunnregel for god merkevarebygging er altså følgende som nevnt:

Ha tro på deg selv. Du skal levere kvalitet, fordi du er kvalitet – og dette skal du formidle via ord og handling!

Videre skal du kvitte deg med all negativ energi rundt deg.

Janteloven og den begredelige nisselue-mentaliteten i dette landet, samt mennesker som viser stygg misunnelse fordi du faktisk våger å satse på deg selv – skal du ikke la stoppe deg. Oki? 

Ålriiight, dette var litt om bevisstgjøring og merkevarebygging. Flere artikler innen Ledelse, selvutvikling og helse finner du her. Nå skal jeg ta noen armhevinger. Har hørt at det hjelper.

To enjoy or not enjoy, to have fun or not – that´s the question. And I am having fun! 

Ha en strålende dag, alle sammen – følg drømmen din, og spre kjærlighet og glede hvor enn du ferdes. 🙂

Mvh. Trude Helén Hole

MIN FORFATTERSIDE 

Mine online vinkurs og vinkompendium finner du her.

Vil du følge denne bloggen, meld deg på nyhetsbrevet eller trykk på FOLLOW oppe til høyre.

Mine bøker – Min TV kanal – Bilder – Vinkurs – Referanser – Linkedin – Twitter – Facebook – Instagram.

Time spent with good books is never wasted. (5)

Reklamer
%d bloggere like this: