Tren mindre og riktig, bli sprekere

Ah, endelig en god nyhet til deg – spesielt om du er som meg! Tren mindre, bli sprekere. Jepp, det er mulig, du må bare gjøre de riktige tingene. Jeg vet – det er jo ikke det at vi ikke får treningstips, for det får vi jo hele tiden, men vi får så mye og så mange forskjellige tips at vi til slutt blir uvitende. I det minste kan vi fort miste motivasjonen, og det vil vi ikke, ikke sant? Så les videre:

Det hender jeg løper på vinteren også, og pleier da vanligvis å avslutte med et bad helt til jeg ikke får hull i isen lenger.

Her får dere et enkelt og kanon godt tips fra meg fordi jeg er så raus på kunnskap, og fordi jeg har drevet med svømming i nærmere 30 år, noe som er veldig pussig ettersom jeg bare er 32… Ok, 34 da! Og for dere som tror at dette er visvas fra en amatør, så kan jeg nevne at jeg, ikke for å skryte altså, jeg er jo fra Bergen, det ligger ikke i våre gener å skryte – har vært trener på elitenivå med gode resultater å vise til for mine utøvere. Selv trente jeg med det amerikanske OL teamet en periode etter at jeg hadde sluttet med svømming i Norge, jeg vet – jeg var dritsprek! Med dette har jeg altså opparbeidet meg en viss kompetanse på området – så foruten å finne glede ved å trene, er tipset ganske enkelt:

Intervaller – intervaller – intervaller!

Var ikke det er flott og enkelt tips, eller? Jeg syntes i hvert fall det. Så de lange øktene, de som tar timer, er i bunn og grunn ganske bortkastet om du skal ha fremgang. Færre treningsøkter med høyere intensitet er det som skal til. Og nettopp intervalltrening skal jeg begynne med igjen så snart kulden har gitt seg, tror jeg!

Og hvis dere ikke tror meg, så les følgende artikkel fra BT: Ved Københavns Universitet har idrettsforsker Thomas P. Gunnarsson nettopp forsvart sin doktorgrad om hvordan intervalltrening påvirker godt trente mosjonister med et O2-opptak på rundt 60, skriver videnskap.dk. Forskere anbefaler også intervaller både til hjertepasienter og hverdagsmosjonister.

Trente 70% mindre. I en av studiene som inngår i doktorgraden testet Gunarsson veteransyklister. De hadde alle trent i mange år og trente 4-6 ganger i uken. I studien reduserte de treningsmengden med 70 prosent i syv uker. 211 kilometer i uken ble erstattet av 65 kilometer fordelt på fire treningsøkter.

Lange, moderate turer ble byttet ut med 40 sekunders intervaller to til tre ganger i uken. En til to ganger i uken trente de 3-4 minutters intervaller på sykkel. Den tøffe treningen hadde effekt. Syklistene ble bedre i sprint og fikk høyere O2-opptak. I snitt forbedret de seg med mellom tre og fire prosent som er høyt når deltakerne er i så god form fra før, sier Gunnarsson til BT.

I en annen studie har han sett på hvordan intervalltreningen påvirket fotballspillere i dansk 2. divisjon. De trener og spiller kamper fem ganger i uken, men forskerne gjorde noe med hvordan de trente de siste fem ukene av sesongen.

Fotballspilleren måtte blant annet trene 6-9 sprint-intervaller på 30 sekunders tre minutters pause imellom. Etter fem uker testet forskerne dem igjen. Da viste de en fremgang på ti prosent i en såkalt bip-test. Flere av spillerne fikk også en bedre løpsøkonomi.

Og ikke nok med det, det har seg nemlig sik at 45 min i uken kan være nok! Og der ligger nemlig jeg. Jeg gidder liksom ikke mer og mener det holder, spesielt på vinteren når jeg egentlig er en lat og senil skilpadde i dvale. Men det kan jo hende jeg løper to ganger i uken når det er levelig ute, og det er dobbelt så mye som det som tydeligvis er nok.

Er det ikke flott? Og da løper jeg i den vakre skogen min og kjører intervaller i bakkene, nemlig Helvetesbakken, helst med en stein i hver hånd med påfølgende enkel styrke trening, kun de store musklene, og så en dukkert til isen er for tykk. Alltid en dukkert uansett vært og vind – det er ungdomskilden min!

Og ja, jeg kjører meg selvsagt beinhardt når jeg først gjør det, kjører intervaller i bakkene – blodsmak i kjeften er en betingelse! Litt godt er det også. 🙂

Tren mindre, men riktig altså. That´s Art of Living.

Ha en strålende mandag!!

Mvh. Trude Helén Hole

MIN FORFATTERSIDE 

Mine online vinkurs og vinkompendium finner du her.

Vil du følge denne bloggen, meld deg på nyhetsbrevet eller trykk på FOLLOW oppe til høyre.

Mine bøker – Min TV kanal – Mitt firma – Blogg – Bilder – Vinkurs – Referanser – Linkedin – Twitter – Facebook – Instagram.

Skjermbilde 2017-11-01 kl. 10.01.19

Reklamer