Er forlag og media skyld i at boksalget går ned? Og må en ha sex på TV for å selge bøker? Bokomsetningen gikk ned 7 prosent i løpet av årets første seks måneder, i følge statistikkene. Virkeligheten er verre, skriver BOK365. Etter flere år med flat omsetning i den norske bokbransjen, vender kurven faretruende nedover. Cappelen Damms toppsjef og styreleder i Forleggerforeningen, Tom Harald Jenssen, liker slett ikke det han ser.

– Vi bør forstå at vi ikke lenger har «en flat utvikling», men at vi opplever en dropp. Mye av forklaringen kan ligge i det stadig økende mangfoldet av konkurrerende aktiviteter. Når folk abonnerer på ymse strømmetjenester, to-tre ekstra sportskanaler, Netflix og HBO, oppfatter kanskje noen det som litt sært å sette seg til i sofakroken for å lese en bok, sier Jenssen til BOK365.
Jeg er enig, dette er et logisk resultat ved konkurranse, men jeg tror også at forlag og media må ta en del av skylden. Vi vet jo hvordan det er med våre etablerte forlag og eksempelvis våre debutanter; – de gjemmes bort i forlagenes bokbutikker og syntes knapt for allmenheten, og det brukes null kroner på markedsføring av disse. Det gjør det derimot på storselgerne Nesbø, Lier Horst, Jacobsen og Michelet – jepp, ikke rart at de selger, ikke sant? Vel, det er dyrt å selge bøker, og Arve Juritzen sa følgende til Dagbladet i 2010.
– For å få med bøker i annonser, kataloger og annen lansering hos de fire store kjedene en bokhøst, må du ut med omtrent 50.000 kr pr. tittel. Og 100.000.- om du vil at boka skal ligge på de beste bordene, i vindusruter eller ved kassa. Og skal du være med på de helt store kampanjene, blir det selvsagt mye mer, legger han til.
De tre store bokhandelkjedene Tanum, Ark og Norli eies av henholdsvis av Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug.
En bransje i stor endring – men dette syntes foreløpig ikke. I dag utgir stadig flere gode forfattere på egne forlag. Med kun 15% fortjeneste på egne bøker via tradisjonelle forlag hvilket utbetales én gang i året, sier det seg selv at en del nå vil styre skuta selv. Like selvsagt er det at disse ikke har like mye penger å rutte med til markedsføring som eksempelvis nevnte forlag som eier hele bransjen.
Allikevel ser vi et økende antall selvstendige forfattere vokse frem, også i Norge. I USA har selvstendige forfattere (indieforfattere) for lengst passert forfattere som publiserer via forlag, både i antall og omsetning, og dette er en trend som nå har nådd vårt langstrakte land.
Men denne utviklingen har norsk presse tydeligvis ikke fått med seg, for media kjører på i samme spor som forlagene og skriver nesten utelukkende om storselgerne. Punktum! Er dette nok for å opprettholde leselysten? Er det ikke på tide å piffe opp sexlivet?
Les mer om selvstendige forfattere her.
Spørsmålet er derfor – er forlag og media skyld i at boksalget går ned? Jeg syntes hverken forlag eller media tar ansvar i forhold til å fremme bredde og nye fortellerstemmer. Det finnes nok av gode, spennende og ukonvensjonelle forfattere her til lands som fortjener å bli sett, hørt og lest – og kanskje vil nettopp nye stemmer gi folket tilbake lesegleden.
Vår lille litteraturverden er nemlig som et gammelt ekteskap – det er altså ikke utenkelig at folk har blitt lei de samme oppslagene om de samme forfatterne om de samme bøkene.
Kanskje vil folket ha nye, friske og spenstige forfattere, andre historier og nye romanfigurer å lese om – men de finner dem ikke – for forlag og media har gjemt dem bort.
Spørsmålet er også – må vi ha SEX på TV for å få spalteplass og for å selge bøker? Jeg tror at om norsk presse hadde skrevet mer om flere forfattere i stedet for mye om noen få, og spesielt mer om våre nye, spennende debutanter – så hadde leselysten økt.
At media derimot, i stedet velger å gi spalteplass til deltagere i realityserier som Ex-on-the-Beach, som horer seg og har sex med hvem som helst på TV for å bli kjendiser – er etter mitt syn bare trist. Veldig trist.
– De ukjente må synes for at vi skal få fram nye stemmer. Hvordan skal vi finne den nye Anne B. Ragde hvis ikke bokhandlerne er med og drar lasset, spør Juritzen. Jeg er fullstendig enig – men også media må ta sin del av ansvaret.
Med dette ønsker jeg dere alle en riktig fin aften og en herlig weekend! Følg drømmen din – for den kan bli så mye mer enn bare en drøm, og spre kjærlighet og glede hvor enn du ferdes. 🙂
Mvh. Trude Helén Hole
MIN FORFATTERSIDE
Mine online vinkurs og vinkompendium finner du her.
Vil du følge denne bloggen, meld deg på nyhetsbrevet eller trykk på FOLLOW oppe til høyre.
Mine bøker – Min TV kanal – Bilder – Vinkurs– Referanser – Linkedin – Twitter – Facebook – Instagram.

Er forlag og media skyld i at boksalget går ned? Og må en ha sex på TV for å selge bøker? Bokomsetningen gikk ned 7 prosent i løpet av årets første seks måneder, i følge statistikkene. Virkeligheten er verre, skriver BOK365. Etter flere år med flat omsetning i den norske bokbransjen, vender kurven faretruende nedover. Cappelen Damms toppsjef og styreleder i Forleggerforeningen, Tom Harald Jenssen, liker slett ikke det han ser.
– Vi bør forstå at vi ikke lenger har «en flat utvikling», men at vi opplever en dropp. Mye av forklaringen kan ligge i det stadig økende mangfoldet av konkurrerende aktiviteter. Når folk abonnerer på ymse strømmetjenester, to-tre ekstra sportskanaler, Netflix og HBO, oppfatter kanskje noen det som litt sært å sette seg til i sofakroken for å lese en bok, sier Jenssen til BOK365.
Jeg er enig, dette er et logisk resultat ved konkurranse, men jeg tror også at forlag og media må ta en del av skylden. Vi vet jo hvordan det er med våre etablerte forlag og eksempelvis våre debutanter; – de gjemmes bort i forlagenes bokbutikker og syntes knapt for allmenheten, og det brukes null kroner på markedsføring av disse. Det gjør det derimot på storselgerne Nesbø, Lier Horst, Jacobsen og Michelet – jepp, ikke rart at de selger, ikke sant? Vel, det er dyrt å selge bøker, og Arve Juritzen sa følgende til Dagbladet i 2010.
– For å få med bøker i annonser, kataloger og annen lansering hos de fire store kjedene en bokhøst, må du ut med omtrent 50.000 kr pr. tittel. Og 100.000.- om du vil at boka skal ligge på de beste bordene, i vindusruter eller ved kassa. Og skal du være med på de helt store kampanjene, blir det selvsagt mye mer, legger han til.
De tre store bokhandelkjedene Tanum, Ark og Norli eies av henholdsvis av Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug.
En bransje i stor endring – men dette syntes foreløpig ikke. I dag utgir stadig flere gode forfattere på egne forlag. Med kun 15% fortjeneste på egne bøker via tradisjonelle forlag hvilket utbetales én gang i året, sier det seg selv at en del nå vil styre skuta selv. Like selvsagt er det at disse ikke har like mye penger å rutte med til markedsføring som eksempelvis nevnte forlag som eier hele bransjen.
Allikevel ser vi et økende antall selvstendige forfattere vokse frem, også i Norge. I USA har selvstendige forfattere (indieforfattere) for lengst passert forfattere som publiserer via forlag, både i antall og omsetning, og dette er en trend som nå har nådd vårt langstrakte land.
Men denne utviklingen har norsk presse tydeligvis ikke fått med seg, for media kjører på i samme spor som forlagene og skriver nesten utelukkende om storselgerne. Punktum! Er dette nok for å opprettholde leselysten? Er det ikke på tide å piffe opp sexlivet?
Les mer om selvstendige forfattere her.
Spørsmålet er derfor – er forlag og media skyld i at boksalget går ned? Jeg syntes hverken forlag eller media tar ansvar i forhold til å fremme bredde og nye fortellerstemmer. Det finnes nok av gode, spennende og ukonvensjonelle forfattere her til lands som fortjener å bli sett, hørt og lest – og kanskje vil nettopp nye stemmer gi folket tilbake lesegleden.
Vår lille litteraturverden er nemlig som et gammelt ekteskap – det er altså ikke utenkelig at folk har blitt lei de samme oppslagene om de samme forfatterne om de samme bøkene.
Kanskje vil folket ha nye, friske og spenstige forfattere, andre historier og nye romanfigurer å lese om – men de finner dem ikke – for forlag og media har gjemt dem bort.
Spørsmålet er også – må vi ha SEX på TV for å få spalteplass og for å selge bøker? Jeg tror at om norsk presse hadde skrevet mer om flere forfattere i stedet for mye om noen få, og spesielt mer om våre nye, spennende debutanter – så hadde leselysten økt.
At media derimot, i stedet velger å gi spalteplass til deltagere i realityserier som Ex-on-the-Beach, som horer seg og har sex med hvem som helst på TV for å bli kjendiser – er etter mitt syn bare trist. Veldig trist.
– De ukjente må synes for at vi skal få fram nye stemmer. Hvordan skal vi finne den nye Anne B. Ragde hvis ikke bokhandlerne er med og drar lasset, spør Juritzen. Jeg er fullstendig enig – men også media må ta sin del av ansvaret.
Med dette ønsker jeg dere alle en riktig fin aften og en herlig weekend! Følg drømmen din – for den kan bli så mye mer enn bare en drøm, og spre kjærlighet og glede hvor enn du ferdes. 🙂
Mvh. Trude Helén Hole
MIN FORFATTERSIDE
Mine online vinkurs og vinkompendium finner du her.
Vil du følge denne bloggen, meld deg på nyhetsbrevet eller trykk på FOLLOW oppe til høyre.
Mine bøker – Min TV kanal – Bilder – Vinkurs– Referanser – Linkedin – Twitter – Facebook – Instagram.
Share this: