Ryanair har i likhet med resten av luftfartsbransjen, kjempet med nebb og klør mot den nye flypassasjeravgiften på 80 kroner, og har sagt at de vil legge ned basen på Rygge og halvere antall ruter på flyplassen hvis avgiften innføres. Selskapet mener at avgiften påfører dem en ekstrautgift på 50–60 millioner kroner i året. Den belastningen er ikke Ryanair villig til å ta.
Nå vises konsekvensen av et slikt standpunkt i bestillingssystemet hos Ryanair. Normalt ville rutene til London og Dublin under normale omstendigheter ligget ute for salg gjennom hele kommende vintersesong, fordi etterspørselen er høy gjennom hele året – nå er det slutt. Også flere av selskapets polske ruter, til Warszawa, Gdansk, Poznan og Wroclaw, er stengt for nye bestillinger. Også disse er relativt trafikktunge ruter.
Ryanair: – Skjer som følge av flyavgiften. Ryanairs salgs- og markedssjef i Skandinavia og Baltikum, nordmannen Hans Jørgen Elnæs bekrefter overfor Aftenposten at selskapet nå har stengt for muligheten til å kjøpe billetter etter 1. november på en hel rekke ruter.
– Dette skjer som følge av den nye flyavgiften. Hvor omfattende rutetilbudet vårt blir fra Rygge kommende vinterprogram vil være avhengig av om avgiften blir innført. Den vil gjøre det vanskelig for små uavhengige flyplasser å slåss mot statlige Avinor, og dermed sette norske jobber i fare, skriver Elnæs i en epost.
…….
Dette handler om 1000 arbeidsplasser – regjeringen kan ikke knele for Venstres ubegripelige krav. I 2013 økte Rygge med 9,7 % til nesten 1,9 millioner passasjerer – det er mye. Det samme året ble Rygge kåret til Nordens billigste flyplass og Europas tredje billigste flyplass rett etter Paris Beauvais og Katowice. Når baseflyene forsvinner fra Rygge vil trafikken bli så mye redusert at dagens overskudd vil bli til så store underskudd at den ikke vil være mulig å drive videre, i følge ledelsen ved Rygge. Rundt 1000 arbeidspasser vil forsvinne fra Østfold.
Mener Venstre og Trine Skei Grande at det er konstruktivt å gjøre mennesker arbeidsledig? Er det slik Venstre skal vinne velgere – ved å sende folk ut i et nedbrytende liv på NAV?
På lufthavnen har man ikke gitt opp håpet om et fortsatt liv:
– At regjeringen har besluttet å utsette avgiften fra 1. april til 1. juni som følge av innsigelsene fra ESA om mulig ulovlig statsstøtte, gjør oss optimistiske og øker troen på at den aldri blir noe av, sier Thoresen.
Det er ingen skam å snu. Å derimot føre en villet og dårlig politikk som gjør folk arbeidsledig – er derimot en stor skam. Her må regjeringen ganske enkelt sette foten ned, for så enkelt er det faktisk!
Del gjerne, og vil du følge denne bloggen, trykk på knappen til høyre. Følg meg gjerne også på Facebook. Ønsker med dette alle en riktig så fin og aktiv dag:-)
(Aftenposten) Dette betyr at det irske lavprisselskapet mener alvor med trusselen om å legge ned sin base Østfold-flyplassen, hvis den nye flypassasjeravgiften blir innført, skriver Aftenposten.
Ryanair har i likhet med resten av luftfartsbransjen, kjempet med nebb og klør mot den nye flypassasjeravgiften på 80 kroner, og har sagt at de vil legge ned basen på Rygge og halvere antall ruter på flyplassen hvis avgiften innføres. Selskapet mener at avgiften påfører dem en ekstrautgift på 50–60 millioner kroner i året. Den belastningen er ikke Ryanair villig til å ta.
Nå vises konsekvensen av et slikt standpunkt i bestillingssystemet hos Ryanair. Normalt ville rutene til London og Dublin under normale omstendigheter ligget ute for salg gjennom hele kommende vintersesong, fordi etterspørselen er høy gjennom hele året – nå er det slutt. Også flere av selskapets polske ruter, til Warszawa, Gdansk, Poznan og Wroclaw, er stengt for nye bestillinger. Også disse er relativt trafikktunge ruter.
Ryanair: – Skjer som følge av flyavgiften. Ryanairs salgs- og markedssjef i Skandinavia og Baltikum, nordmannen Hans Jørgen Elnæs bekrefter overfor Aftenposten at selskapet nå har stengt for muligheten til å kjøpe billetter etter 1. november på en hel rekke ruter.
– Dette skjer som følge av den nye flyavgiften. Hvor omfattende rutetilbudet vårt blir fra Rygge kommende vinterprogram vil være avhengig av om avgiften blir innført. Den vil gjøre det vanskelig for små uavhengige flyplasser å slåss mot statlige Avinor, og dermed sette norske jobber i fare, skriver Elnæs i en epost.
…….
Dette handler om 1000 arbeidsplasser – regjeringen kan ikke knele for Venstres ubegripelige krav. I 2013 økte Rygge med 9,7 % til nesten 1,9 millioner passasjerer – det er mye. Det samme året ble Rygge kåret til Nordens billigste flyplass og Europas tredje billigste flyplass rett etter Paris Beauvais og Katowice. Når baseflyene forsvinner fra Rygge vil trafikken bli så mye redusert at dagens overskudd vil bli til så store underskudd at den ikke vil være mulig å drive videre, i følge ledelsen ved Rygge. Rundt 1000 arbeidspasser vil forsvinne fra Østfold.
Mener Venstre og Trine Skei Grande at det er konstruktivt å gjøre mennesker arbeidsledig? Er det slik Venstre skal vinne velgere – ved å sende folk ut i et nedbrytende liv på NAV?
På lufthavnen har man ikke gitt opp håpet om et fortsatt liv:
– At regjeringen har besluttet å utsette avgiften fra 1. april til 1. juni som følge av innsigelsene fra ESA om mulig ulovlig statsstøtte, gjør oss optimistiske og øker troen på at den aldri blir noe av, sier Thoresen.
Det er ingen skam å snu. Å derimot føre en villet og dårlig politikk som gjør folk arbeidsledig – er derimot en stor skam. Her må regjeringen ganske enkelt sette foten ned, for så enkelt er det faktisk!
Trude Helén Hole
Del gjerne, og vil du følge denne bloggen, trykk på
knappen til høyre. Følg meg gjerne også på Facebook. Ønsker med dette alle en riktig så fin og aktiv dag:-)
Share this: