Management & Health News

Likestilling i revers? But I have a dream!

I august 2013 holdt jeg talen I have a dream under årets Protestfestival sammen med blant annet Per Fugelli, Gunnar Stålsett, Hallgrim Berg, Stephen Muteba Kaumba og Esben Esther Pirelli Benestad. Talen min omhandlet Likestilling i revers – kvinner anno 2013 vil bli sett, ikke hørt. Jeg har lyst å publisere den nå, for den er ikke mindre viktig i dag.

Josefine stopp Rhodos-Du hører ikke på meg, sier barn ofte til oss voksne. På tide å begynne å lytte? Min skjønne datter Josefine, nå 9 år, har mye på hjertet. Måtte det aldri forstumme.

So here it goes: Likestilling i revers – kvinner anno 2013 vil bli sett, ikke hørt. En trist utvikling etter mitt syn, for med dette setter norske kvinner likestillingen tilbake. Så talen og drømmen min er at dette skal snu. Jeg velger å begynne med noen morsomme tips For et lykkelig samliv som jeg har hentet ut fra en heimkunnskaps bok fra det glade 50-tallet:

  • Ha middagen klar. Planlegg et deilig måltid kvelden før. Da viser du at du bryr deg om ham og hans behov. De fleste menn er nemlig sultne når de kommer hjem og forventer en god middag.
  • Forbered deg selv. Når du står opp, ta hånd om utseendet ditt. Fiks på sminken, se frisk ut.
  • Glem alle bekymringer du måtte ha og vær evig takknemlig for at mannen din snart kommer hjem. Han har vært sammen med mange frustrerte og arbeidstrøtte mennesker – så vær litt mer festlig og interessant enn vanlig.
  • Minimer all lyd. Legg spesielt merke til dersom mannen din må kjøre i rushtrafikken. Oppfordre barna til å være stille når han kommer. La dem bråke litt på forhånd slik at de får det ut av systemet .
  • Vær glad for å se ham. Motta ham med et varmt smil og vær lykkelig. Dette kan tilføre ytterligere verdi til dagen hans.
  • Hør på ham. Du har kanskje et dusin ting å fortelle ham, men la mannen din snakke først, så hører han kanskje på deg senere.

———

Dette var altså fra det glade 50-tallet. Det var ikke så viktig å bli hørt den gangen. Men har vi kommet noe lenger i dag, vil vi bli hørt? Jeg vil komme med følgende påstand: Kvinner i dag har et valg og det ser ut til at mange kvinner har tatt det valget om en tar en titt på sosiale medier og på enkelte kvinner som sirkulerer i media. Og budskapet er klart, det er utseendet som teller – det er ikke så viktig å bli hørt – det er viktigere å bli sett.

Sosiale medier flommer over av glansbilder og vakre fasader, pupper og rumper. Vestkantfruer som lever av mannens lommebok hvis gjøremål er å ta seg godt ut med påfølgende inngrep – spiser antidepressiva til den store gullmedaljen. Unge bloggere som har som mål å se ut som barbidukker – blir kjendiser. Hva forteller dette oss? Mister vi oss selv?

Kvinnen har valgt å gå fra objekt til subjekt – til objekt igjen. For å ta et eksempel; når kvinner tar pornografiske bilder av seg selv og legger det ut på Instagram, og senere finner det igjen på en porno-nettside, så er dette konsekvensen av et bevisst valg. Det blir da feil å skylde på menn som sprer bildene til steder de faktisk hører hjemme, for det er nemlig ikke FB og Instagram. Kvinnene må ganske enkelt skylde seg selv for:

1. å ha kledt seg naken

2. for å ha tatt bildet

3. og for å ha publisert det

Og hvorfor? For å bli sett. Å gjøre seg til objekt var et valg de selv tok. Kvinner må nå vokse opp og skylde seg selv. Vi kan ikke fortsette å bygge systemer rundt oss som gjør at det å være kvinne i dag blir problemfritt. Vi kan heller ikke fortsette å balleskjære mannen fordi vi skal ha et lettere liv. Vi må selv ta selvstendige valg med påfølgende ansvar og slutte å skylde på alt og alle rundt oss. Kler vi av oss og publiserer nakenbilder, må vi ta konsekvensene av det – så enkelt er det!

Og det her kvinnekampen nå ligger – internt i hver kvinne. Kvinner må ta ansvar for egne handlinger og ikke minst for hvordan vi ønsker å bli oppfattet av andre, for vi lever ikke lenger i 1899 da mannen definerte oss. Vi lever i 2014, vi definerer oss selv! Vi må nå begynne å bruke stemmen vi har fått, si det vi mener og mene det vi sier. Kvinner må slutte å snakke rundt og begynne å snakke til.

Og ikke minst – kvinner må slutte å se på seg selv som et objekt!

Jeg tror altså ikke lykke ligger i jakten etter ytre skjønnhet, for den falmer okke som, av tidens tann eller av inngrep som forøvrig gjør alle like, eller styggere. Jeg har derimot stor tro på å skape noe i eget liv som ikke går på kropp og utseende, noe som varer evig, eksempelvis å skape et fundament som gjør at du klarer deg selv og ikke er avhengig av andre eller utseendet du kun har til låns.

Som tolvåring jobbet jeg i Nærbutikken hver lørdag fordi jeg ønsket tjene mine egne penger og har siden gjort det. Det var et valg jeg tok. Jeg fikser også vaskemaskinen min selv, murer gulv og bygger vegger, skifter dekk og ordner avløp og regninger, og lån og forsikringer, fordi jeg velger å gjøre det selv og ikke overlate det til andre, dvs til menn. Dette gjør noe med meg og mitt selvbilde.

Rynker og valker er derfor underordnet – for det er virkelig ikke dette livet dreier seg om, og det har jeg forstått.

Det handler altså om å velge ditt liv, og jeg har valgt å satse på kompetansen min, den jeg stadig utvikler fordi jeg prøver meg på ting jeg ikke kan, og på styrken, intellektet og viljen min, og ikke minst min evne til å se at jeg faktisk har et valg – at livet består i å velge. Og jeg har valgt bort jaget etter å se perfekt ut og er rimelig avslappet til hvordan jeg ser ut enten jeg skal lede debatter, holde foredrag eller kommentere noe på TV. For jeg er nemlig ikke perfekt. Perfect is fucking boring and that´s a fact.

Girls stop trying to be perfect

For meg er det viktigere at folk lytter til meg og respekterer den jeg er enn hvordan jeg ser ut. Jeg hadde mine første kronikker på trykk i BT som 13 åring og hørt blir jeg fortsatt. Folk lytter til meg og velger meg på grunnlag av det jeg har mellom ørene, ikke mellom beina – folk vet hvem jeg er og hva jeg står for, og det er viktigere enn om jeg er pen på håret. Skjønner?

Jeg personlig har derfor mye å takke de virkelige store kvinnerettighetsforkjemperne våre. Uten dem kunne jeg ikke tatt de valgene jeg tar. Og nettopp derfor syntes jeg det er underlig at en del kvinner i dag velger å gjøre seg til objekter og med det fraskriver seg det andre kvinner før oss har kjempet hardt for. Det er trist!

For hadde de rett – de menn som for 100 år siden hevdet at kvinnen var det svake kjønn uten intellekt, meninger og følelser? Heldigvis finnes det fortsatt kloke og dyktige norske kvinner der ute som har noe fornuftig å si, kvinner som fremmer verdiskapning, som brøyter vei, bryter barrierer og tabuer, og er gode forbilder. Men du må lete litt etter dem. De genererer nemlig ikke like mange klikk som eksempelvis unge, usikre jenter som tror at lykken ligger i vippe- og hairextensions. Og mens det ytre stadig får mer plass enn det indre – øker selvmordene.

Vår skjønnhetsdyrkende, rosa verden begynner å bli svart – noen bør våkne snart. 

Et forkvaklet skjønnhetshysteri der vakre monstre dyrkes. Jeg syntes derfor det er trist at media og annonsører velger å dyrke frem dårlige “idealer” som har barbiedukker som skjønnhetsideal – som opererer seg til offentlig forlystelse og med det genererer klikk og penger. Media normaliserer med dette det unormale innen helse og skjønnhet ved å stadig fremme denne type galskap på forsidene. Vi lider nemlig under et forkvaklet skjønnhetsideal.  Samfunnets mentale helse begynner å rakne!

Dette handler om verdivalg – penger eller moral – der moral er den store taperen.

Bloggere skal selvsagt få blogge fritt om det de vil og gjøre som de vil med kroppen sin, men annonsører og redaksjoner har et samfunnsansvar og bør være voksen nok til å ta det. Jeg syntes derfor det er underlig at annonsører vil kobles opp mot denne uheldige trenden. Det hele er nemlig nedbrytende og strider mot all sunn fornuft. Unge mennesker som lever av sitt ytre og til stadighet foretar inngrep til offentlig forlystelse som om de er dyr på sirkus, blir til sist ødelagt, og i mellomtiden fråtses det i pengeklikk, mens flere unge følger etter galskapen. Dette er en særdeles trist utvikling.

Like trist er det at kvinnelige, norske redaktører med den muligheten de faktisk har til å gi nevnte utvikling en motvekt ved å skrive noe fornuftig i magasinene sine, heller velger å være egosentriske småkjendiser og produsere artikler om neglelakk, hårspray og innholdet i skapet sitt – i stedet for hvor skapet skal stå. Og jeg forstår det virkelig ikke. Mannlige redaktører skriver da ikke om skjortene sine, gjør de vel – eller om hårgeléen de bruker?

Så jeg må bare spørre: Er dumme, overfladiske kvinner det nye idealet? Mye tyder på det. At kvinner i dag kjører likestillingen i revers, er derfor min påstand. I tillegg til nevnte har vi kvinner som Hanne N. Herland som mener at norske kvinner er for kravstore, bør tie og ha sex når mannen har lyst. Skjønner? Dette kvinnetyper media elsker å fronte i moderne tid, fordi sex, nakenhet og dumhet er tre faktorer som selger.

Jeg vil også referere til en artikkel som stod i KK for en tid tilbake om Den nye Superkvinnen, direkte sitert: –Hovedpoenget er at penger alene ikke kan gjøre deg til en ekte superkvinne. Du må vite hvordan du skal bruke dem riktig. De aller kuleste av de nye superkvinnene er de som ikke kjøper hundrevis av plagg og ting, men som heller kjøper færre ting og er ekstremt bevisste på hvilke…

Vel, jeg er ikke feminist, ei heller superkvinne, men grunnen til at dette er et tilbakevendende tema for meg, er at noen må si fra – denne utviklingen er ikke kul, ei heller sunn, disse kvinnelige aktørene er ikke gode forbilder – tvert om, de fremmer dårlige verdier og gjør kvinnen til det lavstatuskjønn vi en gang.

  • Så stopp opp og tenk litt på det, du kvinne – før du velger å kle av deg og publiserer en selfie i undertøy og med det gjør deg selv til et objekt.
  • Stopp opp og tenkt litt på det – du kvinnelige redaktør, som heller vil skrive om vårens neglelakk enn om omskjæring av jenter på norske kjøkkenbord som jeg har skrevet en del om, som dere nekter å belyse fordi “det ikke passer inn i layouten”. Så lenge neglelakken er rød, kan resten av verden forblø? Er det slik å forstå?

Antidepressiva og selvmord. Vakre fasader og forskrudde kvinnelige skjønnhetsidealer tilnærmet galskap er det som altså dessverre dyrkes i dag. Det er ikke rart at Norge er i verdenstoppen på antidepressiva og at selvmordsstatistikkene øker, for det blir aldri vakkert nok og vi kan stadig bli sett av flere om vi trekker det litt lenger. Penger å bruke på skjønnhet har vi tydeligvis – like tydelig har vi ikke lenger noe på hjertet – noe å formidleså det å bli hørt er underordnet. Så hva sitter vi da igjen med til slutt; -åh, du er så fin? 

For å oppsummere I have a dream. Min datter vokser opp i en verden der jenter oppfordres til å ha ufrivillig sex for å tekkes mannen, hun vokser opp i en verden der kvinnelige redaktører skriver om hårspray. Min datter vokser opp i en verden der unge kvinner vil se ut som barbiedukker applaudert av media og belønnet av annonsører. Dette er ikke en sunn lekeplass.

Min drøm er derfor at den enkelte kvinne nå tar ansvar for eget liv og hvordan hun ønsker å bli oppfattet av omverdenen. I tillegg må media og annonsører våkne opp og ta innover seg den dårlige trenden de sammen har skapt og forstår at dette vil få konsekvenser på sikt.

Media, annonsører og kvinnelige redaktører må fremover fokusere på sunne verdier og slutte å dytte neseopererte rosabloggere inn i nyhetsbildet – det har nemlig ingenting der å gjøre.

Det hele handler om sunn fornuft, moral og verdivalg – det ytre er en falmende og skjør verdi å satse på. Den vil slå sprekker til slutt og det er en sannhet. Det er indre verdier som skal bære oss gjennom tykt og tynt i livet, og det er her investeringene bør gjøres.

Min drøm er derfor at min lille datter står i mot denne negative utviklingen – at jeg gjør henne i stand til å stole på seg selv, at hun finner trygghet i egen ryggrad og forstår at hun har en egenverdi som ikke har med det ytre eller kjønn å gjøre, men som springer ut i fra hvordan hun er som person.

Min drøm er at Josefine blir en kvinne som først og fremst velger å bli hørt for det hun står for – for da blir hun også sett og det av riktige årsaker. For søt er hun okke som, så måtte det hun har på hjertet aldri forstumme. Det er min drøm.

Trude Helén Hole New Spirit Communication

Les også det populære innlegget Selfie me. Følg meg gjerne på sosiale medier🙂

0 comments on “Likestilling i revers? But I have a dream!

Leave a Reply