Jeg har tenkt på det lenge, hvorfor er ikke grensesetting og egenverdi et eget fag på skolen? Er det noe vi trenger å lære i dag, så er det nettopp det – å sette grenser – både for egen kropp og vår psyke. Og vi må lære oss å respektere oss selv – da får vi også respekt for alt rundt oss.
Grensesetting og egenverdi – to viktige områder det bør fokuseres mer på i grunnskolen. Litt ung kanskje, 4 år på bildet. Men Josefine har allerede lært en god del om dette – ikke alle barn er like heldige.
Fysisk grensesetting: Jeg har lært mine barn grensesetting i forhold til sin egen kropp. De vet at det kun er ett menneske som har råderett over kroppen deres – og det er kroppens eier. Ingen andre skal innenfor den intimsonen. Om noen gjør det, så vet de hva de skal gjøre. Dette gir dem en trygghet jeg ikke hadde da jeg vokste opp.
Psykisk grensesetting handler om å si NEI! Det handler om å sette grenser for hva en stiller opp på av gjøremål i dagens alt for travle samfunn, mye er rett og slett bare tull og totalt unødvendig – det er lov å si nei!
Mobbing. Det er også nødvendig å sette grenser for hva en finner seg i, også av mobbing og trakassering. Jeg har skrevet en del om det før, blant annet i denne artikkelen om Sandra Borch, og som igjen rammer Tone Damli Aaberget grunnet hennes graviditet. Hva pokker er galt med det norske folk?
Smålighet, dårskap og misunnelser er tre særdeles lite delikate egenskaper det er vanskelig å gjøre noe med – men vi kan i felleskap vise disse menneskene at det er lurt å holde disse egenskapene for seg selv.
Det er nå på tide alle tar et oppgjør med dette griseriet. Netthets og mobbing er så utrolig lavmål. Vi bør alle ha nulltoleranse, og denne type oppførsel må nå gi konsekvenser også for den som hetser og mobber, ikke bare den som mobbes.
Grensesetting – som jeg har sagt til mine barn – si i fra til den det gjelder når dere ser noen mobber – at dette ikke er greit!
Slik du vil at andre skal være mot deg – skal du være mot andre. Grensesettingen skal altså også brukes når en ser andre bli utsatt for noe. Jeg skrev litt om det på fredag i et innlegg om Norges tafatthet i forbindelse med de stadig økende voldsbølgene som rammer oss. Vi må si NEI, dette finner vi oss ikke i, og deretter må vi følge opp ved handling. Vi kan ikke bare stå å se på eller vende det blinde øyet til – grip inn – gjør noe!
Bevisstgjøring. I likhet med grensesetting, handler dette også om bevisstgjøring. Hva slags type menneske ønsker vi å være og hvordan vi ønsker vi at andre skal oppfatte oss og behandle oss? Dette kan vi faktisk bestemme selv ved bevisstgjøring, grensesetting og ikke minst og meget viktig – opparbeide oss respekt som individer!
For å ta et eksempel: Vi mennesker kan velge å være drittsekker og kaste skygge på andre og gjøre de rundt oss små – da krymper vi også selv – eller vi kan velge å bruke solen i våre hjerter og skinne slik at de rundt oss vokser – da vokser vi også selv.
Et annet eksempel: Vi kan velge å være små og feige, eller det motsatte – og dette gjelder i alt vi foretar oss.
Snakk til – ikke bak, snakk opp – ikke ned!
Eget skolefag. Etter min mening er grensesetting, egenverdi og bevisstgjøring altså noe som bør inn som fag i grunnskolen, for ikke alle barn er født inn i familier der disse verdiene gjenspeiles.
Barn må lære at de betyr noe, at de er verdifull akkurat slik som de er og at de ikke skal finne seg i å bli tråkket på, på noen som helst måte – og slik skal de også oppføre seg mot andre. Da vil verden bli et bedre sted å være, tror jeg.
Avslutningsvis kan dere jo ta en titt på denne videoen som også omhandler grensesetting og mot. En ung, liten kvinne mot en svær bajas. Kanskje vi bør ha kampsport inn i skolen slik verden har blitt? Hva mener dere?
Trude Helén Hole
For coaching, foredrag og kurs: www.newspirit.no
0 comments on “Grensesetting og egenverdi inn i skolen”