(Budstikka) Stadig flere forfattere velger å gi ut bøker på egne forlag, og en av dem er askerbøringen Trude Helén Hole som muligens er Norges første selvpubliserende forfatter. Hole, som i sommer er aktuell med ny bok og som er kjent for å gå egne veier og tenke nytt – har nå bestemt seg for å ha eget, mobilt utsalg og med det dra på jevnlige bok-turnéer.
Hole har tidligere skrevet bøker under Cappelen Damm og debuten Sannheten om Lotte-Marie satte Norgesrekord med 6000 solgte bøker i 2006, men i 2012 bestemte hun seg for å bryte med det etablerte, og heller gi ut bøkene på eget initiativ. Dette innebærer at hun beholder rundt 85 prosent av inntektene fra salget, fremfor 12-15 prosent som hun gjorde tidligere.
Tøffere konkurranse. – Konkurransen har hardnet til, og det er blitt en ferskvareorientering som ofte gjør at mange omtaler én og samme bok samtidig. Deretter er det noe nytt som gjelder, sa leder i forfatterforeningen, Heidi Marie Kriznik til Budstikka i høst. Markedssjef i Oktober forlag, Ellen Hogsnes bekreftet i samme artikkel trenden: – Det er tøffe tider i bransjen. En hovedutfordring er at bokhandlerkjedene handler inn utvalgte bøker sentralt til sine egne butikker. Antallet felleskjøpte titler har gått ned, dermed er det færre bøker som kjøpes i større volum. Dette går utover bredden og synligheten for bøkene i butikk, forteller Hognes, og Hole sier seg enig.
– Uten noen form for promotering eller synlig plass i bokhandlerne, blir den reelle muligheten til salg minimal. Bokbransjen fronter de samme, gamle traverne, mens nye, spennende forfattere aldri får en reell mulighet til å vise seg frem og til å vokse som forfatter. Mange indieforfattere opplever også at det ikke lønner seg å selge bøkene sine i bokbutikkene som ofte krever opp 45% avslag. I tillegg kommer utgifter til redaksjonell gjennomgang før trykk, samt trykkekostnader og distribusjon som selvstendige forfattere bekoster selv. Noen ganger går regnestykket i minus selv om en selger mye. Skal en gi ut bøker på egen hånd, kan en derfor ikke bare være en dyktig forfatter – en må lære seg en hel bransje om det skal bli god økonomi. Det har jeg gjort – og jeg selger bedre når jeg gjør arbeidet på egen hånd.
Derfor har Hole, som også påpeker at det å beholde rettighetene til egne verk er et særdeles viktig aspekt i det hele, nå valgt å tenke annerledes. Hun har etablert sitt eget mobile utsalgssted, hvor hun kan selge bøkene sine i ulike byer, og i juni dro hun en liten snartur nedover kysten sammen med sin forfatterkollega Sigrid Olsen.
Vanskelig bransje. Ifølge forleggerforeningens bransjestatistikk for 2019 har Norges tre største forlag, Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug, til sammen over 70 prosent av bokomsettingen i Norge. Forlagene eier også store deler av bokhandlerne, som igjen gjør at flere mindre forlag føler det blir vanskeligere å få solgt bøkene sine.
Kristin Over-Rein er gründer bak firmaet “BoldBooks”, som tilbyr uavhengig hjelp til forfattere som ønsker å gi ut bøkene sine på eget forlag. Over-Rein forteller at de har opplevd økt pågang de siste årene.
– De siste årene har det blitt mindre stigmatiserende å gi ut bok på eget forlag. Før ble det sett på som annenrangs å gi ut bok utenom de store forlagene, men i dag holder flere indieforfattere høy kvalitet, påpeker hun. Ifølge Over-Rein er hovedgrunnen til at forfattere ønsker å gi ut bøker på egen hånd at utgivelsen blir på deres premisser, samtidig som de beholder alle rettighetene, forteller Over-Rein.
Tror på økning. Trude Helén Hole og Kristin Over-Rein tror det bare er et tidsspørsmål før indieforfattere og indieforlag blir like store som de etablerte forlagene i Norge.
– Betegnelsen “Indie” kommer fra Independent som altså betyr selvstendig. I musikkbransjen finner vi mange gode eksempler på hvordan indiemusikere har blitt verdensberømt over natten uten etablerte produksjonsselskap i ryggen. Kygo og Alan Walker er to gode eksempler fra min hjemby Bergen. Dette fenomenet forekommer i økende grad også i den internasjonale bokbransjen. I USA har selvstendige forfattere forlengst passert det etablerte både når det gjelder økonomi og antall utgivelser. Jeg tror noe lignende kan forekomme i den norske bokbransjen, hvilket vil komme både forfattere og lesere til gode, sier Hole.
Med dette ønsker jeg dere alle en riktig fin og herlig dag. Husk å bruke tiden på det som er viktig – og det er ikke ting, men familie og venner og deg selv! 🙂 Følg drømmen din, for den kan bli så mye mer enn bare en drøm, og spre kjærlighet og glede hvor enn du ferdes – og ikke minst; kom deg ut i naturen mens vi fortsatt har den.
(Budstikka) Stadig flere forfattere velger å gi ut bøker på egne forlag, og en av dem er askerbøringen Trude Helén Hole som muligens er Norges første selvpubliserende forfatter. Hole, som i sommer er aktuell med ny bok og som er kjent for å gå egne veier og tenke nytt – har nå bestemt seg for å ha eget, mobilt utsalg og med det dra på jevnlige bok-turnéer.
Hole har tidligere skrevet bøker under Cappelen Damm og debuten Sannheten om Lotte-Marie satte Norgesrekord med 6000 solgte bøker i 2006, men i 2012 bestemte hun seg for å bryte med det etablerte, og heller gi ut bøkene på eget initiativ. Dette innebærer at hun beholder rundt 85 prosent av inntektene fra salget, fremfor 12-15 prosent som hun gjorde tidligere.
Men livet som uavhengig forfatter er utfordrende. For at såkalte indieforfattere skal få bøkene sine i bokhandlere må flere avgifter betales. Hole opplever også at bøker fra etablerte, uavhengige forfattere og generelt også debutanter – ofte plasseres bakerst i hyllene der de støver ned før de returneres og destrueres.
Tøffere konkurranse. – Konkurransen har hardnet til, og det er blitt en ferskvareorientering som ofte gjør at mange omtaler én og samme bok samtidig. Deretter er det noe nytt som gjelder, sa leder i forfatterforeningen, Heidi Marie Kriznik til Budstikka i høst. Markedssjef i Oktober forlag, Ellen Hogsnes bekreftet i samme artikkel trenden: – Det er tøffe tider i bransjen. En hovedutfordring er at bokhandlerkjedene handler inn utvalgte bøker sentralt til sine egne butikker. Antallet felleskjøpte titler har gått ned, dermed er det færre bøker som kjøpes i større volum. Dette går utover bredden og synligheten for bøkene i butikk, forteller Hognes, og Hole sier seg enig.
– Uten noen form for promotering eller synlig plass i bokhandlerne, blir den reelle muligheten til salg minimal. Bokbransjen fronter de samme, gamle traverne, mens nye, spennende forfattere aldri får en reell mulighet til å vise seg frem og til å vokse som forfatter. Mange indieforfattere opplever også at det ikke lønner seg å selge bøkene sine i bokbutikkene som ofte krever opp 45% avslag. I tillegg kommer utgifter til redaksjonell gjennomgang før trykk, samt trykkekostnader og distribusjon som selvstendige forfattere bekoster selv. Noen ganger går regnestykket i minus selv om en selger mye. Skal en gi ut bøker på egen hånd, kan en derfor ikke bare være en dyktig forfatter – en må lære seg en hel bransje om det skal bli god økonomi. Det har jeg gjort – og jeg selger bedre når jeg gjør arbeidet på egen hånd.
Derfor har Hole, som også påpeker at det å beholde rettighetene til egne verk er et særdeles viktig aspekt i det hele, nå valgt å tenke annerledes. Hun har etablert sitt eget mobile utsalgssted, hvor hun kan selge bøkene sine i ulike byer, og i juni dro hun en liten snartur nedover kysten sammen med sin forfatterkollega Sigrid Olsen.
Vanskelig bransje. Ifølge forleggerforeningens bransjestatistikk for 2019 har Norges tre største forlag, Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug, til sammen over 70 prosent av bokomsettingen i Norge. Forlagene eier også store deler av bokhandlerne, som igjen gjør at flere mindre forlag føler det blir vanskeligere å få solgt bøkene sine.
Kristin Over-Rein er gründer bak firmaet “BoldBooks”, som tilbyr uavhengig hjelp til forfattere som ønsker å gi ut bøkene sine på eget forlag. Over-Rein forteller at de har opplevd økt pågang de siste årene.
– De siste årene har det blitt mindre stigmatiserende å gi ut bok på eget forlag. Før ble det sett på som annenrangs å gi ut bok utenom de store forlagene, men i dag holder flere indieforfattere høy kvalitet, påpeker hun. Ifølge Over-Rein er hovedgrunnen til at forfattere ønsker å gi ut bøker på egen hånd at utgivelsen blir på deres premisser, samtidig som de beholder alle rettighetene, forteller Over-Rein.
Tror på økning. Trude Helén Hole og Kristin Over-Rein tror det bare er et tidsspørsmål før indieforfattere og indieforlag blir like store som de etablerte forlagene i Norge.
– Betegnelsen “Indie” kommer fra Independent som altså betyr selvstendig. I musikkbransjen finner vi mange gode eksempler på hvordan indiemusikere har blitt verdensberømt over natten uten etablerte produksjonsselskap i ryggen. Kygo og Alan Walker er to gode eksempler fra min hjemby Bergen. Dette fenomenet forekommer i økende grad også i den internasjonale bokbransjen. I USA har selvstendige forfattere forlengst passert det etablerte både når det gjelder økonomi og antall utgivelser. Jeg tror noe lignende kan forekomme i den norske bokbransjen, hvilket vil komme både forfattere og lesere til gode, sier Hole.
Intervjuet i Budstikka kan du lese her.
Med dette ønsker jeg dere alle en riktig fin og herlig dag. Husk å bruke tiden på det som er viktig – og det er ikke ting, men familie og venner og deg selv! 🙂 Følg drømmen din, for den kan bli så mye mer enn bare en drøm, og spre kjærlighet og glede hvor enn du ferdes – og ikke minst; kom deg ut i naturen mens vi fortsatt har den.
Mvh. Trude Helén Hole
MIN FORFATTERSIDE
Mine online vinkurs og vinkompendium finner du her.
Vil du følge denne bloggen, meld deg på nyhetsbrevet eller trykk på FOLLOW oppe til høyre.
Mine bøker – Min TV kanal – Bilder – Vinkurs– Referanser – Linkedin – Twitter – Facebook – Instagram.
Share this: