Noen ord fra en streikende SAS pilot

Dagens gjestebloggere i flertall, er pilotene i SAS, for jeg syntes det er litt viktig for oss andre å huske på at det er en grunn til å at folk går ut i streik. Et blikk fra innsiden kan i så måte være fornuftig. 

wing-221526__480

Noen ord fra en streikende SAS pilot.

Bruddet som førte til streik handler ikke om kroner og øre som man skulle dersom man hører på besserwisserne i diverse media. Det handler om muligheten til å se sin sønn spille fotball eller ishockey. Kunne oppleve sin datters «graduation,» , eller for den slags skyld ha ferie samtidig med familien. Slik strikken i luftfarten er strukket nå, går det for mange på helsa løs. I jakten på øket avkastning driver mange aktører i dag med et sosialt eksperiment. Nok er nok. Så håper jeg partene snart kommer til enighet, helst før midnatt torsdag. Her noen ord fra en kollega.

Kjære NHO Luftfart v/adm dir Lothe;

Jeg hører du uttaler deg i NRK Radio i dag i forbindelse med at pilotene i SAS i Norge brøt meklingen og går ut i streik. Du taler selvsagt SAS’ sak, men jeg synes det er å gå for langt når du fremstiller fakta som du gjør.

Fire og en halv timer arbeidsdag, arbeid kun fire av ukens syv dager, og pilotene tjener over en million kroner per år var påstander du kom med i NRK. Dette til tross for at du vet at det er feil. Og du sammenlikner oss med «vanlige» folks vilkår. Vi er ikke vanlige folk!

Jeg har jobbet i SAS i nesten 29 år. Jeg har i alle år vært dedikert, lojal, arbeidsom og pragmatisk. Jeg har vært styremedlem i foreningen fire år tidlig på 2000-tallet, og vært verneombud i ti år frem til nylig. Jeg har arbeidet med det vi kaller slinger – altså hvordan arbeidsdagen settes samen – i ti år, samt «fatigue» (hvor sliten man blir av slingene).

Således kjenner jeg SAS fra innsiden. Jeg antar at du kjenner SAS på en helt annen måte; fra ledelsens ståsted, der finansiering og fancy Excel-ark med nedadgående kurver er hovedtema.

For ti år siden kjøpe jeg en liter melk for X % av min lønn. I dag kan jeg kjøpe 1/2 liter melk for samme sum.  Jeg tjener fremdeles samme antall kroner. Hvordan ligger resten av befolkningen an?

Når du sier at vi er godt lønnet i forhold til andre her i landet, stemmer det. Men du vet at det er usant at alle piloter tjener over en million per år. Bare de på øverste lønnstrinn tjener en million. Øverste lønnstrinn er forøvrig kuttet ned til trinn 24 fra 29, og er justert ned nominelt og stått stille siden (med unntak av 2016 da det gikk opp 2,3 %). Vi krever en høyst moderat lønnsvekst for å unngå ytterligere tap av kjøpekraft.

Vi har i dag en diettsats som ikke en gang dekker utgiftene på våre overnattinger. Hvordan er det med dette i NHO og andre firmaer i Norge?

SAS krever at vi tar sommerferie i mai og september (tvunget). Hvordan er det med befolkningen forøvrig på dette området?

Vi krever fri to helger hver måned. Hvordan sammenlikner dette med landet forøvrig?
Og vi vil ha mer forutsigbarhet i turnusen vår (ikke påvirkning – forutsigbarhet). SAS sier dette øker kostnadene med 25 %.

25 % av hva, Lothe? Jo, av pilotkostnadene. Ikke de totale kostnadene SAS har, som du antyder. Og om passasjerene må betale 10 kroner mer for billetten, so what?

Når det gjelder vår arbeidstid bør du sette deg bedre inn i fakta. Vi kan jobbe inntil 14 timer per dag. Normalen er inntil 13 timer. Disse grensene er satt av myndighetene, og er de samme som benyttes av SAS.

Vi har i dag en begrensning på 47,5 timer arbeid per uke – myndighetene tillater 60. Det vil ikke gi SAS en stor besparelse å sette vår grense til 60 timer fordi vårt rutenett ikke tillater det – selv det mest fancy Excel-arket kan ikke få det til. Vårt rutenett er nemlig slik – totalt sett – at gjennomsnittet på en flytur med SAS er ca 1,1 timer. Så går det 0,5 – 0,7 timer til å «snu» flyet, avhengig av rutetidene (som vi ikke styrer). Dette er ikke pauser; vi jobber for å forberede neste tur.

Dersom du er misfornøyd med antall timer vi faktisk er oppe i luften, bør du ta en prat med selskapet. De klarer ikke å sy sammen et program til hver enkelt som gir den økte flytiden du etterlyser. Dagens avtale tillater det, men selskapet klarer det ikke.

En svært typisk arbeidsdag for en pilot er på 10 – 11 timer, og inkluderer opp til seks flygninger. I all slags vær. Til alle døgnets tider (ja alle døgnets tider). Syv helger på rad. Og vi får ferie når det passer SAS. Og sommerferie før St Hans eller etter skolestart. Og jobber alle røde dager. Hvordan er dette i forhold til andre folk i dette landet, som du ynder å sammenlikne oss med.

Vi piloter er ikke som vanlige folk! Og jeg vil ha meg frabedt å bli fremstilt som er overbetalt og underarbeidet riking! Det motsatte er tilfelle. Og jeg er den ene av to som streiker nå. Grensen er nådd! Jeg krever stans av fallet i kjøpekraft, og jeg vil ha tilbake litt sosialt liv med venner og familie.

Hilsen en streikende pilot.

…….

Har du lyst å bli Gjesteblogger, så send tekst og bilde av deg selv til trude@newspirit.no. Du kan også være anonym om du ønsker det.

Vil du følge denne bloggen, trykk på Skjermbilde 2016-03-20 kl. 20.47.18 knappen til høyre. Og del gjerne innlegget – takk.

Trude Helén Hole, New Spirit Communication

Ønsker du å joine meg på YouTubeInstagramLinkedinTwitter eller Facebook, er du hjertelig velkommen til det. 🙂 Her kan du lese om mine bøker og mine online vinkurs, som du kan se hjemme hos deg selv.

Advertisements