Når media skjuler våre skatter

Kjendiseriet i kulturlivet – hvem sa du? Er Linda Jansson Lothe, Anne Berit Nedland og Lars-Andreas T. Kristiansen ukjente navn for deg? Men Marianne Aulie, Dronning Sonja og Pushwagner har du hørt om?

Skjermbilde 2015-09-07 kl. 07.58.58

Hva skal til for å nå gjennom i dagens mediastrøm? Er du en dyktig kunstner og har noe å meddele gjennom kunsten din, er det sjelden nok for å få en anmeldelse eller annen omtale i media. Du må ha noe mer å by på. Det kan virke som det snart bare er kjendisene som blir omtalt, eller så må du ha noe spektakulært (du vet hva det betyr) å by på, skriver Dagsavisen på Kultursiden.

Les gjerne min artikkel om rumpa til Eriksen.

Navnene i ingressen er ikke tilfeldig valgt. Alle seks er aktuelle med utstillinger for tiden, men det er bare de tre sistnevnte som har fått massive presseoppslag. Det har ingen sammenheng med kvaliteten på kunsten deres. De tre første vil du antagelig ikke få høre så mye om, selv om de er originale, svært dyktige og minst like interessante kunstnere som de tre sistnevnte. Men med medias kjendisdyrking er det en påfallende tendens at polariseringen i kunstlivet blir stadig større. Nåløyet for å få omtale i (tradisjonelle) media blir trangere og trangere, og det er ikke rart at sosiale medier er blitt en stadig viktigere informasjonskanal.

Pushwagner har to av årets syv (!) jubileumsutstillinger akkurat nå. Pushwagners nye, fargesterke grafikk pushes ut i markedet med priser opp til 150.000 kroner, mens maleriene på Solli Brug har priser opp til 750.000 kroner. Fine art har ett maleri til én og en halv million kroner. Prisnivået oppleves smått absurd. Det er grunn til å lure på om publikum blir lurt. Du får en internasjonalt etterspurt kunstner som Bjarne Melgaard til samme eller rimeligere priser. Pushwagners marked er i all hovedsak begrenset til Norge.

LES OGSÅ: Kunstsensasjon uten kjendisfaktor

I den andre enden av skalaen finner vi de mange dyktige kunstnerne som deltar i massemønstringen «Kunst rett vest». I Oslo er et tilsvarende arrangement, Oslo Open, blitt en stor suksess. Begge arrangementer gir publikum en unik mulighet til personlige møter med kunstnerne. Flertallet av kunstnerne er ganske anonyme med minimale sjanser til å bli omtalt i riksdekkende media. Pushwagners priser og omsetningsnivå kan de bare drømme om.

De tre kunstnerne Linda Jansson Lothe, Anne Berit Nedland og Lars-Andreas T. Kristiansen er alle med i «Kunst rett vest». Alle tre har et prisnivå som står i stil til den innsatsen som ligger bak fremstillingen av verkene. Pushwagner melker på sin side et marked som er konstruert på historien om en fortid da kunsten hans var radikalt nyskapende. Pressen hjelper apparatet rundt ham å bygge en myte som genererer millioninntekter år etter år. Selv sier han at han ikke er interessert i penger. Hele Dagsavisens artikkel som også omtaler Dronning Sonja og Ferdinand Finne kan du lese her.

…….

Vel, det er jo ikke bare blant kunstnere dette foregår, men også forfattere og designere merker stort til dette, ja, stort sett alle innenfor artsandcraft kjenner til dette fenomenet – er du kjendis og skal leve ut dine drømmer om noe mer, så får du veldig mye gratis.

Eksempelvis god eksponering i media.

Dette er helt greit etter min mening – for noe må jo kjendisene få igjen for å være nettopp det – en kjendis. Å være kjendis uten at noen lager oppslag om deg, er jo bare teit, ikke sant? Så den må de få ha, kjendisene. Det jeg derimot reagerer på er medias ensidige fokus på kjendiseri, ja, det blir litt klissete. Selv når de ikke gjør noe av verdi, får de oppmerksomhet. Why? WHYYY?

Ja, takk begge deler, sa Ole Brum. Vi forstår jo at media dyrker kjendisene enn så kjedelig det er – det er jo levebrødet deres. Men hvorfor kan ikke media samtidig formidle oss kunstnere som lever og ånder for kunsten sin. Kunstnere som har det i fingrene, i blodet som renner i årene, i hver eneste nerve, i det bankende hjertet og hjernen som skaper og skaper? Kunstnere som er i kunsten sin dag ut og dag inn, time for time – uten å kanskje tjene en krone, uten å få et eneste oppslag – se, dét er nemlig stor kunst!

Og hvem vet, blant disse finnes det garantert store kunstnere, kunstnere som lager, skriver og maler kunstneriske verk, små og store skatter som ville rørt oss dypt på en eller annen måte – om vi hadde fått vite om dem.

Trude Helén Hole, New Spirit Communication

Cityscape 2

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s