Omsider er det flere enn meg som reagerer på skjønnhetshysteriet. Det synes jeg er positivt. Men vi får ikke gjort noe med dette før media velger å fronte andre idealer enn rosabloggere som opererer seg opp og i mente, og magasiner rettet mot kvinner endrer litt fokus fra et plettfrie ytre til mer bokstavelig talt, innhold – men jeg har mine tvil om vi kommer dit. Henne er nå ute med et nytt spesialblad rettet mot voksne kvinner – med tips om hvordan du kan se 19 år smørt utover hele forsiden. Og nå reageres det rundt om kring – men har det ikke vært slik de siste 15 årene da – minst?
Den tidligere bloggeren Linnéa Myhre er en av dem som reagerer og kaller bladet ett drittmagasin.
-Jeg er klar over at det er et anti-age spesial-blad, og antar dermed at målgruppen er eldre kvinner med vett nok til å ikke kjøpe det. Det mest provoserende er at det legges opp til at alle kan se ut som om de er 19 år for alltid, som om det er unormalt med rynker i en alder av 50 år. Folk må få lov til å bli eldre, jeg vil at mammaen min skal se ut som mammaen min, i stedet for at det forventes at hun tas for å være min søster, skriver Myhre i en SMS til Dagbladet.
Også artisten Marthe Valle reagerer sterkt:
-Jeg blir helt andpusten av bare å lese forsiden, hva feiler det dere?!? Er dette skjønnhet? At alt på kvinnen skal strammes, skiftes ut, poleres og blekes? At vi skal være ANTI-AGE, fjerne alle spor av levd liv og virke? skriver hun på sin egen FB side under overskriften «Kjære HENNE».
Valle som selv har en datter på fem år, er bekymret for hvilket signal forsiden gir til unge jenter: -Kan dere ikke være en motvekt, finne skjønnhet i det som allerede er, gjøre dagens unge jenter LITT mindre engstelig for at de ikke er bra nok? skriver Valle.
Ikke rettet mot unge jenter, svarer sjefredaktør Laila Madsö som mener kritikken er uberettiget: -Valle misforstår bladet. Dette er ikke et blad for unge kvinner, sier hun til ABC Nyheter og påpeker at HENNE Vakker er et rendyrket skjønnhetsmagasin, med spissere vinkel enn moderbladet rettet mot kvinner rundt 30-50.
Alvorlig talt – dette er for dumt. Tror sjefredaktøren at dette ikke påvirker unge jenter? Tror ikke Madsö at unge jenter ser hva som befinner seg i magasinhyllene, eller at mor plutselig har fått nye lepper?
Mettet på skjønnhet. Vel, det er en grunn til at jeg ikke leser kvinnemagasiner – de er for meg meningsløse. Jeg tror forøvrig ikke kvinner flest ønsker å se ut som de er 19, og jeg tror ikke de vil tenke slik heller. Jeg tror fleste ønsker å kunne eldes uten dette presset, vise at vi har et levd liv bak oss og ikke minst foran oss, et liv som handler om alt annet enn å se perfekt ut. Lykke er nemlig ikke et perfekt ytre. Perfect is fucking boring. Jager du etter det perfekte ytre, så glemmer du å leve – og ikke minst, du ender ut som det perfekte monster til slutt. Bare ta en tur på Tjuvholmen og se selv.
Jeg tror ganske enkelt at kvinner er mettet på skjønnhet, og det tror jeg menn er også. Jeg tror menn ønsker kvinner de ser hvem er, kvinner som skiller seg ut ved et naturlig ytre og en indre trygghet. I dag ser jo alle like ut, det spiller ngen rolle om du heter Kjersti eller Julie, alle er like, lik make-up, like lepper, neser, hår og klær. Hvor kult, spennende og sexy er det?
Vel, dette har jeg skrevet en del artikler om. Jeg er mettet på glansede fasader og innholdsløse kvinnemagasiner, og de kvinnelige redaktørene er ikke spesielt glad i meg, vet jeg – but who cares? ANTI-AGE er kommet for å bli, men trenger vi få det smurt utover alle forsider hele tiden? Alt med måte sier nå jeg. Så for å sitere meg selv og mitt budskap nok en gang:
Det ytre er en skjør verdi å investere i. Skjønnhet vil falme – og det er en sannhet. Vi må gå foran og lære våre barn at indre verdier gir større og sikrere avkastning, og er ryggraden som skal bære oss gjennom tykt og tynt. Jeg håper jeg gir min datter baller nok til å stå i mot galskapen, at hun velger å satse på indre verdier, bruker den stemmen hun har og bli hørt for det hun står for. Og velger hun å bli hørt – blir hun også sett – det er mitt enkle budskap.
Og dette er viktig. Det er nemlig en grunn til at 1 av 10 jenter i Stavanger har forsøkt å ta livet sitt. Media bør nå gå i seg selv med et kritisk blikk – dette ensidige og sterke fokuset på et perfekt ytre er et sykdomstegn. Vi trenger derfor flere kvinner som Myhre og Valle, som bidrar i retning sunn fornuft.
Her kan du lese Kvinnemagasiner undervurderer Kvinnen, en superbra artikkel jeg skrev i fjor høst hvor jeg gikk litt hardt ut mot spesielt et magasin, og her kan du lese Kvinnedagen er gått ut på dato som jeg skrev 7.3 fordi jeg mener det. Om voksne kvinner i dag kun er opptatt av et ungt og vakkert ytre, og å shoppe, og dette er hva vi forteller våre døtre er viktig, så fortjener vi ingen kvinnedag.
Til ettertanke – så finnes jo ikke denne type magasiner/forsider/tilsvarende press mot menn…
Trude Helén Hole, New Spirit.
0 comments on “Henne og skjønnhetsdyrkning”