Fremhevet

Folk som drikker seg drita, puler vilt og skriker som en gærning på TV, bør ikke kalles Influensere

Det finnes en del underlige og tanketomme bloggere og «influensere» der ute, for å si det litt skarpt, men de største no-brainerne er media og annonsører – for etter min mening er det rimelig alvorlig når media ukritisk profilerer og bygger merkevarer av unge mennesker med dårlig dømmekraft, null integritet, lav selvfølelse og i tillegg utagerende, seksualisert, voldelig og destruktiv adferd.

Disse fremstår som vår tids nye klovner til spott og spe for de fleste, og vi kan av den grunn vil nok mange mene – lukke øynene. Men unge mennesker kan dessverre se litt annerledes på det hele ettersom denne type tragiske adferd i økende grad belønnes av annonsører, TV og media – dette er nemlig ikke ok!

skjermbilde-2019-05-08-kl.-08.41.44.png
Skjermdump VG.

Jeg har fulgt utviklingen lenge og har siden 2010 skrevet en del kritiske innlegg om tåpelige bloggere som lærer sine lesere å ta «selfies», som selger sine barn til annonsører og som fronter all slags dritt og faenskap fra skjønnhetsbransjen, hvilket bidrar til at stadig flere unge jenter og gutter ødelegger både kropp og mentalitet. Les mer om det her.

At dette har kunne fortsette så lenge og i den grad det har gjort – er forunderlig. For når er det egentlig nok? Når skal media ta ansvar for sin rolle i det hele? Dessverre har dette tvert om blitt verre, for i dag suppleres dessverre nevnte idioti med en ny gruppe mennesker – nemlig Reality-idiotene!

Unge mennesker med svært tydelige adferdsproblemer dyttes altså fram i TV og i media som «nye stjerner», hvilket er et meget utidig skue. At begge disse to lite konstruktive grupperingene i tillegg belønnes med begrepet «Influenser» og enda større spalteplass er for meg totalt ubegripelig!.

Media bør nå ta ansvar for hva de dytter ut i nyhetsbildet og glorifiserer som «Influensene». En såkalt Influenser er; A person with the power to change behavior, and influence the perception of others and get people to act. I den nye Dplay-serien «Influenserne» på TVNorge kan vi blant annet følge Ex on the Beach-deltakeren Melina Johnsen som er kjent for sine mange inngrep, sin utagerende og voldelig adferd – og ikke minst for å drikke seg drita full, skrike som en gærning og pule vilt på TV.

Men dette er selvsagt lov – det er således ikke henne jeg angriper her, men media og annonsører. Igjen, at denne type adferd belønnes med ytterligere eksponering og at media nå beskriver Johnsen som en «Influenser» er etter min mening direkte skremmende.

Når skal media våkne og ta ansvar for denne utviklingen? Unge mennesker med lav selvfølelse, dårlig dømmekraft og i tillegg utagerende adferd bør beskyttes – ikke profileres som noe de ikke er – nemlig influensere. Da bør det i så fall settes et negativt fortegn foran begrepet «influenser».

La meg utdype litt hva jeg mener med dette:

1. Det eksisterer et sykelig stort press på utseendet – media er i så henseende en pådriver for en lite konstruktiv utvikling. Det er eksempelvis alvorlig når bloggere og «influensere» som som stadig gjør inngrep og serverer tullete råd, påstander og faktafeil rundt skjønnhetsinngrep, og med det påvirker unge mennesker til å ta dårlige beslutninger rundt eget utseende – dyttes frem i nyhetsbildet og gis kjendisstatus.

Dette er nemlig unge mennesker som burde fått hjelp og rådgivning selv. Ved å fronte denne type «influensere» er media ansvarlig for å normalisere skjønnhetsinngrep og gjøre naturlige kropper unormal. Dette er virkelig ikke greit.

Botox- og restyline-ansikter har ALDRI vært vakkert – men er derimot et tegn på et usunt skjønnhetsideal og et dårlig selvbilde. 

2. Mange av nevnte type bloggere har dårlig dømmekraft og lavt selvbilde. Dette innrømmer bloggerne selv i media og i egne bøker. Allikevel fortsetter media å fremme denne type bloggere som «forbilder og influensere» med det resultat at yngre mennesker følger i samme spor – de fråtser i depresjoner og selvmedlidenhet, ødelegger seg med unødige skjønnhetsinngrep og operasjoner, og kjøper ting de ikke har bruk for eller har råd til – alt for å fremstå perfekt – mens innsiden råtner på rot.

Les mer om nevnte type bloggere her.

3. Depresjoner, selvmordsforsøk og selvskading blant unge øker – dette kan vi ikke lenger overse. Ikke bare utseende ødelegges i jakten på det perfekte. I 2016 kom jeg ut med dokumentaren «Når våren ikke kommer» om selvmord. Boken finner du her. I denne beskriver jeg hvordan fokus på ytre, usunne verdier har økt på bekostning av indre og viktige verdier.

Det er ikke spesielt underlig med det presset som er i dag, at stadig flere unge mennesker ødelegger seg fysisk, mister seg selv, blir depressive og (over)medisineres. Heldigvis har myndighetene nå innsett at dette er et samfunnsproblem. Men igjen, når skal media og annonsørene ta ansvar?

4. Uakseptabel og voldelig adferd belønnes med ytterligere eksponering og «kjendisstatus». Media og kyniske annonsører er pådriver for en lite konstruktiv utvikling også her – for i tillegg til nevnte ser media det tydeligvis som en samfunnsoppgave å profilere unge mennesker som går amok rent fysisk, med fyll, vold, skriking og sex i beste sendetid.

Media og annonsører må nå våkne opp! Det er nemlig ikke ok å glorifisere unge mennesker med tydelig store psykiske problemer og adferdsproblemer, mennesker som innlysende også har et problematisk forhold til både alkohol og sex. At media dytter disse frem som forbilder, bruke dem kynisk for å oppnå klikk og selge mer søppel-tv, når disse bør skjermes og hjelpes – er direkte usmakelig!

5. Det finnes alternativer – hva med å profilere sunne forbilder i stedet? Jeg nekter å tro at det ikke finnes unge, sunne og gode influensere der ute, med både fornuft i omløp og kloke verdier å fremme. Hva med å gi disse litt spalteplass og noen annonsekroner? Jeg tror ikke media og annonsører har noe å tape på å skifte fokus, tvert om – jeg tror nemlig folk har gått lei av at media fremmer det jeg vil betegne som søppel i nyhetsbildet.

Klovner som ikke vet sitt eget beste er ikke god underholdning – det er ikke en gang tragikomisk!

Til slutt – vi kan påvirke nyhetsbildet og media ved å endre våre medievaner og si fra at nok er nok! Det er på tide med en bevisstgjøring rundt begreper og merkelapper. Folk med voldelig og utagerende adferd og bloggere som oppfordrer unge mennesker til å fikse på utseendet – bør ganske enkelt ikke kalles influensere!

Media og annonsører som støtter og fronter denne type «forbilder» for våre unge, bør virkelig gå i seg selv – for dette er direkte uetisk. Dårlige «influensere» bør ikke glorifiseres og ei heller gis spalteplass – skriv til redaktørene!

Videre bør annonsører som støtter dårlige forbilder boikottes og det samme gjelder artikler om nevnte – for det er i bunn og grunn ikke interessant. Om klikkene på disse artiklene uteblir, forsvinner de nok etterhvert. Det er lov å håpe, ikke sant?

Del gjerne..

MIN FORFATTERSIDE 

Mine online vinkurs og vinkompendium finner du her.

Vil du følge denne bloggen, meld deg på nyhetsbrevet eller trykk på FOLLOW oppe til høyre.

Mine bøker – Min TV kanal – Bilder – Vinkurs– Referanser – Linkedin – Twitter – Facebook – Instagram.

Trude Helén Hole!-kopi 3

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.