Folk som drikker seg drita, puler vilt og skriker som en gærning på TV, bør ikke kalles Influensere

Det er alvorlig når media og annonsører glorifiserer mennesker med dårlig dømmekraft, lav selvfølelse og utagerende og voldelig adferd. Det finnes en del underlige bloggere og «influensere» der ute, for å si det litt skarpt, men de største no-brainerne – er media og annonsører!
.
Jeg har fulgt utviklingen lenge og har siden 2010 skrevet en del kritiske innlegg om tåpelige bloggere som lærer sine lesere å ta «selfies», som selger sine barn til annonsører og som fronter all slags dritt og faenskap fra skjønnhetsbransjen – hvilket bidrar til at unge jenter og gutter ødelegger både kropp og mentalitet. At dette har kunne fortsette så lenge og i den grad det har gjort – er forunderlig.
.
Og det har blitt verre, for i dag suppleres dessverre idiotiet med en ny gruppe. Unge mennesker med tydelige adferdsproblemer dyttes nå fram i media som «nye stjerner». Dette er et utidig skue – at begge disse to lite konstruktive grupperingene nå belønnes med begrepet «Influenser» og enda større spalteplass – er totalt ubegripelig!
.
Skjermbilde 2018-12-14 kl. 12.30.56
Media bør nå ta ansvar for hva de dytter ut i nyhetsbildet og glorifiserer som «Influensene». En såkalt Influenser er; «A person with the power to change behavior, influence the perception of others and get people to act». I den nye Dplay-serien Influenserne på TVNorge, kan vi blant annet følge Ex on the Beach-deltakeren Melina Johnsen, kjent for sine mange inngrep, sin utagerende og voldelig adferd – og for å drikke seg drita full, skrike som en gærning og pule vilt på TV.
.
Men dette er lov – det er således ikke henne jeg angriper her, men media og annonsører. At denne type adferd belønnes med ytterligere eksponering og at media nå beskriver Johnsen som en «Influenser»  – er etter min mening direkte skremmende. Når skal media våkne og ta ansvar?
.
Bloggere og Influensere med lav selvfølelse, dårlig dømmekraft og i tillegg utagerende adferd = særdeles dårlige forbilder.
.
La meg utdype:
1. Det eksisterer et sykelig stort press på utseendet – media er pådriver for en lite konstruktiv utvikling. Det er alvorlig når bloggere og influensere, som som stadig gjør inngrep og serverer tullete påstander og faktafeil rundt skjønnhetsinngrep, og med det påvirker unge mennesker til å ta dårlige beslutninger rundt eget utseende – dyttes frem i nyhetsbildet og gis kjendisstatus.
.
Et annet viktig aspekt er at disse «forbildene» burde hatt rådgivning selv – mennesker som stadig fikser på eget utseende lider av dårlig dømmekraft og lav selvfølelse.
.
Dette innrømmer bloggerne selv. Allikevel fortsetter media å fremme denne type bloggere som «forbilder og influensere» med det resultat at yngre mennesker følger i samme spor – de ødelegger seg med skjønnhetsinngrep og operasjoner, og kjøper ting de ikke har bruk for eller har råd til – alt for å fremstå perfekt, mens innsiden råtner på rot.
.
Botox- og restyline-ansikter har aldri vært vakkert – men er derimot et tegn på et usunt skjønnhetsideal og et dårlig selvbilde. 
.
.
Depresjoner og selvskading blant unge øker – dette kan vi ikke lenger overse. Ikke bare utseende ødelegges i jakten på det perfekte. I 2016 kom jeg ut med dokumentaren «Når våren ikke kommer» om selvmord. Boken finner du her. I denne skriver jeg at fokus på ytre, usunne verdier har økt på bekostning av indre og viktige verdier.
.
Det er ikke underlig med det presset som er i dag, at stadig flere unge mennesker ødelegger seg fysisk, mister seg selv, blir depressive og (over)medisineres. Heldigvis har myndighetene nå innsett at dette er et samfunnsproblem. Men igjen, når skal media og annonsørene ta ansvar?
.
2. Uakseptabel adferd belønnes med ytterligere eksponering og «kjendisstatus». Igjen, media er nok en gang pådriver for en lite konstruktiv utvikling – for nå trekker sistnevnte også inn mennesker som i tillegg til å gå amok med kroppslige inngrep her og der, ref «skjønnhetsbransjen», også går amok rent fysisk, med fyll, vold, skriking og sex i beste sendetid.
.
Media og annonsører må nå våkne opp! Det er nemlig ikke ok å glorifisere unge mennesker med tydelig store psykiske problemer og adferdsproblemer, mennesker som innlysende også har et problematisk forhold til både alkohol og sex.
.
At media dytter disse frem som forbilder, bruke dem kynisk for å oppnå klikk og selge mer søppel-tv, når disse bør skjermes og hjelpes – er direkte usmakelig!
.
Jeg nekter å tro at det ikke finnes unge, sunne og gode influensere der ute, med både fornuft i omløp og kloke verdier å fremme. Hva med å gi disse litt spalteplass og noen annonsekroner? Jeg tror ikke media og annonsører har noe å tape på å skifte fokus, tvert om – jeg tror nemlig folk har gått lei av at media fremmer det jeg vil betegne som søppel i nyhetsbildet.
.
Dårlige «influensere» bør ikke glorifiseres og gis spalteplass – skriv til redaktørene! Folk med voldelig og utagerende adferd og bloggere som oppfordrer unge mennesker til å fikse på utseendet – bør altså ikke kalles Influensere. Media og annonsører som støtter og fronter denne type «forbilder» for våre unge, bør virkelig gå i seg selv – for dette er direkte uetisk.
.
På tirsdag fikk jeg nok, og sendte Gard Steiro i VG som har mye bra lesestoff, en mail. Oppfordringen er; – skriv en mail til redaktørene om at nok er nok – vi vil ikke ha denne type søppel inn i stua sammen med nyhetene! Videre bør annonsører som støtter dårlige forbilder boikottes og det samme gjelder artikler om nevnte – for det er i bunn og grunn ikke interessant. Om klikkene på disse artiklene uteblir, forsvinner de nok etterhvert.
.
Del gjerne.
.

MIN FORFATTERSIDE 

Mine online vinkurs og vinkompendium finner du her.

Vil du følge denne bloggen, meld deg på nyhetsbrevet eller trykk på FOLLOW oppe til høyre.

Mine bøker – Min TV kanal – Bilder – Vinkurs– Referanser – Linkedin – Twitter – Facebook – Instagram.

FB annonse 3

 

Reklamer