På tide å knekke noen myter om aldring. Tren for faen… ;-)

På tide å knekke myter om aldring, eller hur – nå som jeg har begynt å trene igjen. Så snart du har fylt 50, øh… skal vi se; for meg blir det altså 18 år fra nå av – så merker du hvordan du påvirkes til å tro du degenereres fysisk og psykisk. Men slik er det ikke, i følge en hyggelig artikkel i ABCNyhetene.

IMG_6561 copy

Wenche og jeg holder oss meget godt for alderen, men så er vi jo bare 32, så det skulle da bare mangle!

Den spreke eldrebølgen. Fordi mange eldre mennesker lider av hukommelsessvikt, demens, vondter og plager, tar vi for gitt at slike endringer er uunngåelige ettersom vi aldres. Men slike endringer skyldes ikke nødvendigvis alder, men livsstil.

I dag vet vi nok til å kunne forebygge og bremse det vi tidligere trodde var 100 prosent aldersbetinget. 

Vi kan kontrollere minst 70 prosent av aldringsprosessene gjennom de livslange valgene vi gjør med hensyn til kosthold, mosjon, mental helse, læring og relasjoner. Vi må derfor ikke bli passive tilskuere til kroppens og hjernens endringer og akseptere utfallet som «sånn er det bare» når vi kan gjøre proaktive, bevisste valg for å hjelpe kroppen og hjernen å forbli sunn og vital langt inn i 70, 80 og 90-årene, skriver ABC Nyheter.

Pass på musklene. En av hovedårsakene til aldring er tap av muskelmasse. Mens forskerne prøver å finne frem til en quick-fix i form av piller kan vi gjøre det som hittil har vist seg mest effektivt: Trene hardere.

For å trene hardere og bedre må vi rydde unna myter som florerer. Altfor mange kaster håndkleet og bruker alderen som unnskyldninger for å «ta mer hensyn til kroppen», hvilket for de fleste betyr å velge sofaen i stedet for styrkerommet.

Det er det dummeste du gjør om du drømmer om å beholde en vital, sunn og sexy kropp til langt ut i alderdommen. Her er noen myter og fakta om hva kroppen tåler når du blir eldre:

Vi tåler mindre vekt. FEIL. Studier viser at eldre har like rask progresjon som yngre når de strener styrke. Bare pass på å trene ofte, fordi proteinsyntesen går saktere etter restitusjonsfasen enn hos yngre.

Vi tåler mindre belastning. FEIL. Det er ikke verre for en 60-åring enn for en 20-åring. Det er i hodet det sitter.

Vi får flere vondter. DELVIS FEIL. Vondter skyldes ikke alder, men gjentatte repetisjoner av noe du har gjort eller gjør feil. Om du for eksempel har løpt på hardt underlag i årevis eller løftet feil i studio, kan du ha utviklet belastningsskader som viser seg nettopp, når du har blitt 50.

Du bør løpe mindre. FEIL. Lange kondisjonsøkter tærer riktignok på muskulaturen, men den kan du ta igjen ved å variere med tøffe intervalløkter i motbakker, og styrketrening. Kondisjonstrening har svært gunstig effekt på oksygenopptak, hvilepuls og stoffskiftet, som igjen er en sterk indikasjon på god helse. Studier viser at 60-69 åringer har like stor progresjon som langt yngre når de begynner å trene kondisen.

Du får lettere betennelser. FEIL. Betennelsestilstander skyldes langvarig feiltrening, eller genetisk disposisjon, ikke alder alene.

Det er for sent å trene seg opp. FEIL. Eldre helt opp i nittiårene viser overraskende sterk progresjon når de begynner med styrketrening. Jo mer utrent du er fra før, jo raskere kommer resultatene. Om alle eldresentre og sykehjem hadde gitt beboerne manualer i stedet for stoler og bingo, hadde mange kunne hive gåstolene og stokkene etter kort tid.

Vi blir fetere. FEIL. Økt fett-ansamling skyldes ubrukt muskelmasse. Muskler er antagelig den viktigste anti-aldringsfaktoren vi har og er svært viktige for stoffskiftet.

Vi orker mindre. FEIL. Energinivået ditt øker med økt muskelmasse, lavere hvilepuls, bedre oksygenopptak, variert og sunt kosthold, samt nok søvn.

Du orker det du vil!

Dette var altså en meget forkortet versjon av artikkelen. Jeg anbefaler alle til å klikke seg inn og lese den i sin helhet, for selv om jeg bare er 32 år, ok 34 da. Hva pokker? 36? Nei, vi sier 34. Så fant jeg den særdeles motiverende, jepp, så motiverende at jeg nå skal ta meg en løpetur til tross for at jeg bare er 34 år og strengt tatt ikke trenger å trene ettersom jeg er så ung.

Jeg vil jo ikke risikere å utvikle belastningsskader som smeller til med et brak når jeg fyller 50, så det er best å ta det litt rolig! Skynde seg sakte. Krype i sneglefart. Løpe i saktefilm. Vel – so long, dere:-)

Les også: Hvorfor løpe når du kan gåJeg vil bli avhengigBør overvektige gå mindre? Myter om trening for eldre og Back in Shape, er du med?

…….

Ps, vil du bli med meg på vintur til Portugal og Italia, kan du sjekke det ut her. Med dette ønsker jeg dere alle en riktig fin dag. Følg drømmen din – for den kan bli så mye mer enn bare en drøm, og spre kjærlighet og glede hvor enn du ferdes. 🙂

Mvh. Trude Helén Hole

MIN FORFATTERSIDE 

GRATIS vinkompendium og vinkurs finner du her.

Vil du følge denne bloggen, meld deg på nyhetsbrevet eller trykk på FOLLOW oppe til høyre.

Mine bøker – Min TV kanal – Bilder – Vinkurs– Referanser – Linkedin – Twitter – Facebook – Instagram.

Trude Helén Hole!-kopi 3

Reklamer